Elevernas forskning

Elevforskning i skolan - lärarhandledning och elevens forskningsskola

Jag har verkat mer än trettio år som lärare i grundskolan. Under mina år där har jag ställts
inför samma problem som alla lärare gör dagligen. Den här frågan har jag brottats med. Hur
ska jag kunna ge alla elever möjlighet att bli aktiva och kunna bedriva en funktionell
forskning på olika nivåer?

Problemet har tidigare varit att de elever som behöver mycket stöd ofta har ”misslyckats” i
sina egna ögon. Med denna personliga upplevelse, så har många elever vänt forskningen och
det undersökande arbetssättet ryggen. Jag har inte riktigt alltid haft tiden, på lektionerna, till
att leda dessa elever genom forskningsproceduren, då ofta komplicerade forskningsansatser
tagit mycket tid. Det här materialet vill som sagt fånga upp alla elever. På så sätt kan alla
känna att de når framgång i sitt forskande, var och en efter sina möjligheter. Jag lägger ingen
värdering i forskningsprocessen, utan alla forskning har ett resultat som alltid leder till lärande.

Forskningsmaterialet består av lärarhandledning, introduktionsmaterial för eleverna, samt en forskningsskola för eleverna, där olika forskningsansatser presenteras.

Till Forskningsläromedlet