"Skolan är samhällets redskap för att förverkliga olika mål. För att det ska bli lättare för lärare och elever att fokusera målen är de formulerade i ord – orden i läroplanen är samhällets redskap för att förmå lärarna att fokusera rätt saker i sin undervisning. Faktakunskap är ett sådant ord som används i läroplanen. Jag menar att detta ord är klart olämpligt och bör bytas ut" (Gunnar Cardell är fil.dr i pedagogik).
Jag har i ett antal inlägg behandlat "fakta" i olika sammanhang och med olika infallsvinklar. Mitt resonemang har haft kärnan att fakta inte har haft någon riktning, ingen process utan ofta varit ett "stoppord", dvs när man upprepat det är allt klart. Visst kan fakta ingå i en fråga eller undersökningsansats så klart, men då ingår faktaordet i ett sammanhang och är inget statiskt begrepp.
Bilder www.google.com
Gunnar Cardell framhåller med sin syn
"Idag har uttrycket ”alternativa fakta” underminerat grunden för denna innebörd hos ordet faktakunskap – det visar att ordet idag inte står för någonting absolut sant utan för någonting subjektivt. Hur ska läraren i en demokratisk skola kunna kräva att eleverna ska uppvisa faktakunskaper om dessa föredrar helt andra fakta"? (Gunnar Cardell 2018)
Han säger vidare"Det andra skälet har med säkerheten i kunskapen att göra och därmed också med förutsättningarna för att vara saklig. Eftersom tillvaron kännetecknas inte bara av mångfald och komplexitet utan också av föränderlighet och oförutsägbarhet kan det vara svårt att avgöra hur säkra fakta är". (Gunnar Cardell 2018)
Vi har kunnat följa president Thrump och hans resonemang av alternativa fakta (fake news) som inte får en betydelse utan olika , beroende på vilken som tolkar det eller viket syfte man har för tolkningen, Man kan till och med förneka betydelsen.
"Alternativa fakta" får också en betydelse i vår skola. Låt var att Vänern fortfarande är Vänern. Fakta kan bli ungefärliga, eller tillfälliga beroende på utveckling och forskningen, som ibland ställer det som sker på huvudet.
"Alternativa fakta" har haft den goda saken med sig att man nu ofta hamnar i en process om inte en omtolkningsprocess, så åtminstone en diskussion. Om man nu "släpper faktadiskussionen fri" för tolkning, så kommer man närmare eleverna och elevernas upplevelser och uppfattningar och därtill tolkningar. Kanske har en amerikansk president gjort den svensk skolan en tjänst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.