torsdag 2 januari 2020

Ordningsfrågor – det här får och måste du göra som lärare

Detta är de tredje inlägget om relationsproblem. Denna gång finns en juridisk lathund i korthet som handlar om hur läraren bör hantera några ordningsfrågor inom ett juridiskt ramverk. Någon gång måste man ta fram klara fakta för vad som gäller utan omskrivningar. När incidenter händer och man handlar i affekt, kan det lätt bli fel om man inte vet var gränserna går för lärares skyldigheter. Chefsjurist Kristina Rollbäck LR reder ut några punkter.



Nio Ordningsfrågor – det här får och måste du göra som lärare
Källa. LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck

1. Vad får jag göra om en elev stör min lektion?
– Hjälper det inte att säga till eleven eller flytta honom eller henne till en annan plats i klassrummet, får du visa ut eleven för resten av lektionen.

2. Vad får jag som lärare göra om eleven vägrar lämna klassrummet?
– Du får uppmana hen att lämna klassrummet, men aldrig utöva våld. Står eleven upp, kan du möjligen fösa eller dra hen ut ur klassrummet.
Gör du fel, kan du bli polisanmäld.

3. Vad får och måste jag göra för att stoppa ett slagsmål mellan elever?
– Brottsbalkens nödvärnsbestämmelse *) Se nedan ger dig och alla andra rätt att ingripa för att förhindra brottsligt våld mot person eller egendom. Uppmana först att sluta!
Tänk på att elever kan ha knivar och andra farliga ting - Larma rektor!

4. När ska jag ingripa?
– Stöter du i korridoren på två elever som slåss, kan du inte bara gå förbi. Du är skyldig att antingen ingripa personligen för att få stopp på situationen eller larma.

5. Får jag beslagta telefonen från en elev som sms:ar eller surfar på nätet under lektionstid trots att jag sagt åt denne att låta bli?
– Nej, du får inte som lärare beslagta någonting.  Däremot kan du förvara elevens telefon till efter lektion eller vid upprepade förseelser till skoldagens slut. Att beslagta är en polisfråga.

6. Vad kan jag göra om eleven vägrar lämna ifrån sig telefonen?
– Ligger den synlig på bänken, kan du ta hand om telefonen. Har eleven stoppat ner den i jackan, ryggsäcken eller någon annanstans kan du inte göra något annat än att be eleven lämna över den.
Som lärare har du inte rätt att söka igenom elevens kläder, skor, väskor eller liknande.

7. Gäller det även knivar, tillhyggen, vapen och droger?
– Nej, de kan alltid omhändertas. Därefter ska du överlämna det omhändertagna till rektor

8. Vad är jag skyldig att göra om jag får veta att en elev är utsatt för mobbning?
– Göra en anmälan till skolans rektor/elevhälsoteam.

9. Vad ska jag göra om jag misstänker att en elev far illa, även om det inte är mobbning?
– Som lärare har du
anmälningsplikt enligt socialtjänstlagen om du tror att någon av dina elever far illa.

De här punkterna vill reda ut vanliga frågor från lärare om hur man hanterar uppkomna situationer. Tänk på att du alltid ska vidtala rektor när saker händer.
Rektor bör alltid tillkallas vid incidenter då hen är ansvarig för ordningen på skolan.

*) Enligt 24 kap. 1 § brottsbalken (1962:700) gäller det att en gärning som begås i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.