Datapedagogik
Inledning
Inledning
Internet tillför skolan stora möjligheter att arbeta
effektivare, få senaste uppgifter, nytt material, ger kommunikationsmöjligheter
mm för eleverna och lärarna som man inte haft tidigare.
Detta innebär att man måste anpassa sig till de nya
möjligheterna genom att bland annat ställa elevernas uppgifter ur en liten
annan ”vinkel” än man gjort tidigare.
Kunskapsbegreppet
I detta sammanhang kommer alltid synen på kunskap upp.
Första frågan är följande; ”är kunskap
detsamma som fakta”. Svarar man ja på denna fråga blir följdfrågan; ”sätter jag då ex betyg på gott minne eller
elevens kunskapsnivå”. Detta är förstås en samvetsfråga. Jag skulle vilja
vidga begreppet kunskap i denna inledande diskussion och säga att; ”kunskap är att från givna basfakta,
färdigheter kunna se nya sammanhang, dra nya slutsatser, pröva gamla sanningar
osv”.
Ingriper man detta i begreppet kunskap så ser man också att
man måste angripa IT- tekniken på ett annat sätt. Gör man inte detta så kommer
tekniken att styra skolan och eleverna och man får ex vad vi kallar fusk.
Eleverna använder tekniken på ett föga framgångsrikt sätt genom att kanske
hellre stjäla ett arbete som någon gjort än att göra något eget. Det senare
fordrar en mycket större insats, men ger samtidigt både hjärnaktivitet och
något bestående.
Allt skolarbete ska
”gå genom hjärnan”
Det är viktigt att allt skolarbete ”går genom hjärnan”.
Detta blir än viktigare när man använder Internet. Att bara flytta material
från Internet till papper/datafil ger ingen inlärningseffekt. Man blir då
endast ”transportör” av materialet utan att ta någon del i något mer än
”transporten”. Här har lärarna en stor möjlighet att med ”vanliga” pedagogiska
metoder få eleverna att tänka själva, precis som man alltid gjort. Med det
tillägget att alla uppgifter som du gör och som kompletterar är av tänk själv
art.
Till datapedagogik
Mera om ....
Till datapedagogik
Mera om ....
Internet tillför skolan stora möjligheter att arbeta effektivare, få senaste uppgifter, nytt material, ger kommunikationsmöjligheter mm för eleverna och lärarna som man inte haft tidigare.
Detta innebär att man måste anpassa sig till de nya möjligheterna genom att bland annat ställa elevernasuppgifter ur en liten annan ”vinkel” än man gjort tidigare.
Vad skiljer då "vanlig" pedagogik från datorpedagogik?
Om man tittar på de pedagogiska inriktningarna - ingenting, men i praktikern en hel del. På Internet finns allehanda färdigt material som man helt enkelt kan kopiera.och göra till sitt eget om man inte känner till teknikerna för att använda andras material, som att exempelvis citera.
| ![]()
Bild: www.google.com
|