Datapedagogik

Datapedagogik

Inledning
Internet tillför skolan stora möjligheter att arbeta effektivare, få senaste uppgifter, nytt material, ger kommunikationsmöjligheter mm för eleverna och lärarna som man inte haft tidigare.
Detta innebär att man måste anpassa sig till de nya möjligheterna genom att bland annat ställa elevernas uppgifter ur en liten annan ”vinkel” än man gjort tidigare.

Kunskapsbegreppet
I detta sammanhang kommer alltid synen på kunskap upp. Första frågan är följande; ”är kunskap detsamma som fakta”. Svarar man ja på denna fråga blir följdfrågan; ”sätter jag då ex betyg på gott minne eller elevens kunskapsnivå”. Detta är förstås en samvetsfråga. Jag skulle vilja vidga begreppet kunskap i denna inledande diskussion och säga att; ”kunskap är att från givna basfakta, färdigheter kunna se nya sammanhang, dra nya slutsatser, pröva gamla sanningar osv”.
Ingriper man detta i begreppet kunskap så ser man också att man måste angripa IT- tekniken på ett annat sätt. Gör man inte detta så kommer tekniken att styra skolan och eleverna och man får ex vad vi kallar fusk. Eleverna använder tekniken på ett föga framgångsrikt sätt genom att kanske hellre stjäla ett arbete som någon gjort än att göra något eget. Det senare fordrar en mycket större insats, men ger samtidigt både hjärnaktivitet och något bestående.

Allt skolarbete ska ”gå genom hjärnan”

Det är viktigt att allt skolarbete ”går genom hjärnan”. Detta blir än viktigare när man använder Internet. Att bara flytta material från Internet till papper/datafil ger ingen inlärningseffekt. Man blir då endast ”transportör” av materialet utan att ta någon del i något mer än ”transporten”. Här har lärarna en stor möjlighet att med ”vanliga” pedagogiska metoder få eleverna att tänka själva, precis som man alltid gjort. Med det tillägget att alla uppgifter som du gör och som kompletterar är av tänk själv art.

Till datapedagogik

Mera om ....


Internet tillför skolan stora möjligheter att arbeta effektivare, få senaste uppgifter, nytt material, ger kommunikationsmöjligheter mm för eleverna och lärarna som man inte haft tidigare.
Detta innebär att man måste anpassa sig till de nya möjligheterna genom att bland annat ställa elevernasuppgifter ur en liten annan ”vinkel” än man gjort tidigare.


Vad skiljer då "vanlig" pedagogik från datorpedagogik?
Om man tittar på de pedagogiska inriktningarna - ingenting, men i praktikern en hel del. På Internet finns allehanda färdigt material som man helt enkelt kan kopiera.och göra till sitt eget om man inte känner till teknikerna för att använda andras material, som att exempelvis citera.

Allt skolarbete på Internet ska gå genom hjärnanDet är viktigt att allt skolarbete ”går genom hjärnan”. Detta blir än viktigare när man använder Internet. Att bara flytta material från Internet till papper/datafil ger ingen inlärningseffekt. Man blir då endast ”transportör” av materialet utan att ta någon del i något mer än ”transporten”. Här har lärarna en stor möjlighet att med ”vanliga” pedagogiska metoder få eleverna att tänka själva.


                                         
               
               Bild: www.google.com

 Några goda regler för Internetarbete

1Godtag inga direktutskrifter från Internet


2. Godtag inget obearbetat material från Internet

3. Godtag inget material som inte har källhänvisningar

4. Ställ alltid minst en utvecklande fråga till alla uppgifter