
Visst kan man le åt detta, men tyvärr är sanningen inte så långt borta i värsta fall. Det finns en utbredd förställning om att datorn som sak, kan uträttta underverk för alla elever. Detta är mycket långt ifrån verkligheten, enligt min erfarenhet.
Det går inte längre att luta sig tillbaka på den ofta "vanliga" förmedlingspedagogiken. Den kommer inte att fungera om samtidigt eleverna på egen hand skaffa sig kunskap. Många projekt med datorer i skolan har misslyckats eller åtminstone visat på att ökad kunskap inte nödvändigtvis kommer fram genom att eleverna på måfå surfar på internet eller använder datorn. Ska datorstödd undervisning ha framgång, så beror det på att lärarna förstått att problembaserat lärande eller forskning kräver ett nytt förhållningssätt. Läraren blir då mera sammanfattaren, lagledaren och struktureraren framför den gamla typens synsätt, där läraren förmedlar kunskap och i värsta fall också utvärderar gammal återanvänd kunskap ( då endast faktuppgifter) som inte leder framåt.
Då kommer vi till den springande punkten att införa elevdatorer till alla i klassrummet.
Om man inte förändrar den "gamla" strukturen på något sätt, så kommer man inte att nå några större framsteg, det visar både forskning och tidigare försök.
Att införa datorer och behålla den "gamla" kunkapsfömedlarstrukturen, då når man ett syfte som eleverna säkert kommer att tilltalas av. Att ha en dator där man kan ha möjlighet att göra andra saker på lekltionerna och lära sig själv. Har läraren dessutom tänkt att datorn främst ska användas att skriva på och fästa ner saker som läraren förmedelar, då har man bara bytt ut pennan mot en dator. Vilket för många elever och lärare kan komma att bli ett stort hinder, då man får följdproblem som urladdade batterier, datorn "funkar" inte, jag hittar inte mitt dokument, mitt internet är borta osv. Då ska man absolut fråga sig om man har nått någon utveckling med detta?
Alltså är det viktigr att man börjar i rätt ände, dvs man förändrar eller anpassar de pedagogiska metoderna till det "nya" verktyget i elevgrupperna. Detta måste man göra innan datorerna förs in i klassrummen. Då har man större möjligheter att nå framgång. Man måste ofta byta perspektiv från klass till grupper också och med det sätta det elevaktiva lärandet i centrum. Skolan är till för eleverna och deras lärande, eller hur? Då måste det också vara av vikt att anpassa sig till elevernas lärande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.