lördag 11 september 2010

Datorer i skolan – en framgångssaga?

När man arbetar med datorer i skolan gäller samma pedagogiska ramar som i "vanlig" undervisning. Man måste så klart som lärare förbereda dessa lektioner också, där man ska ha datorer som verktyg för lärandet.

Ofta kan man höra att läraren säger till eleverna: "Sök på Internet!". Ingen pedagog skulle komma på tanken att säga till någon elev: "Gå in i biblioteket och ta första bästa  bok och skriv om..."

dator9 Det är alltså lika viktigt med förberedelserna inför dessa lektioner där man ska använda datorer  t. ex för sökning på Internet som andra. Man måste förstås själv undersöka länkar på webben som leder till en lärandeprocess och inte "en låt gå pedagogik”, där man kanske utsätter elever för kanske 1.300 000 träffar på ett sökord . Då man därtill ställer kravet på dem att själva kunna strukturera upp och sovra i denna mängd av information. Detta misslyckas i de flesta fall.

Vad skiljer då "vanlig" pedagogik från datorpedagogik?

Om man tittar på de pedagogiska inriktningarna - ingenting, men i praktikern en hel del. På Internet finns allehanda färdigt material som man helt enkelt kan kopiera.och göra till sitt eget.

När det gäller datapedagogisk inriktning, så gäller det att låta allt lärande gå genom hjärnan, dvs. man ska inte bara kunna transportera material från Internet till exempelvis ett papper. Man måste ge uppgifter till eleven som stimulerar till eget tänkande. Följden av detta resonemang ger att man måste skapa följdfrågor som får eleven att tänka själv. "Hur kan det komma sig att....`?","Jämför dessa två författares uppväxt, vad skiljer?"

"Goda regler för ett bättre internetarbete:"

Regel nr 1: "Godtag inga direktutskrifter från ex webbsidor"

Regel nr 2: "Godtag inte obearbetat internetmaterial"

Regel nr 3: "Godtag inget material utan att källorna visas"

Dessa regler riktar sig till dig som lärare som arbetar med datorer i skolan. En viktig del i det hela är att man måste lära sig att skilja på “ mitt och ditt”. Eleverna måste lära sig att citera andras verk, när man själv skriver sin arbeten. Att “låna” är inte fult bara man anger källan för det material som man vill komplettera med.

dator1 Det är tyvärr många som tror att då man sitter framför en dator så blir man “smartare” och klarar helt plötsligt saker man annars inte kan. Verkligheten är en annan: “ en dator blir inte smartare än den som sitter framför den” är ett talesätt som gäller.

Hemligheten är en annan, med goda grunder i datakunskap, pedagogisk handledning och  kreativitet kommer man däremot långt. Det är den väg vi ska använda för framgång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.