tisdag 6 december 2011

Här är ett bevis för skolframgång igen!

Att arbeta med digitala medier gör skillnad om pedagogiken samtidigt förändras, enligt två danska forskare, Karin Twedell Levinsen och Birgitte Holm Sörensen vid Århus universitet.

Den här danska forskningen stödjer de forskningsinsatser på området som är gjorda i Sverige. Det som är intressant i studien är att ,det inte med framgång, går att  bara “peta” in digitala arbetsmoment i den traditionella undervisningen. I mina tidigare inlägg har jag påtalat detta med det forskningsstöd jag refererat till

.

Forskningsfrågorna
Spelar det då någon roll för elevers utveckling och lärande att digitala medier är inkluderade i undervisningen?

Räcker det inte med pedagogiskt utvecklings- och förändringsarbete?

Resultaten är inte för mig så revolutionerande, eftersom skolforskningen på området har funnits för de som vill läsa. De två danska forskarna analyserar sina resultat så här:

Analysen
“Analysen visar att varierade sätt att inkludera digitala medier i design av undervisning och lärande kan stödja elevernas utveckling och lärande. De positiva effekterna syntes när användandet av digitala medier kombinerades med samarbete, problemorienterad undervisning och narrativa metoder (Berättande)  som exempelvis storyline och rollspel”. Marie Leijon 2011

Effekterna syntes även när eleverna skapade digitala presentationer eller arbetade med processorienterad e-portfolio. enligt forskarna.. Effekterna fanns däremot inte när digitala medier kombinerades med en mer traditionell lärarcentrerade undervisningsdesign.

äpplen

Jämförelse mellan grupper
Man gjorde en jämförelse  mellan klasser som använde sig av de ovan nämnda undervisningsformerna utan digitala medier och klasser som inkluderade digitala medier.

Förändrad pedagogik
“Forskarna observerade att i de klasser där förändrad pedagogik kombinerades med att inkludera digitala medier arbetade även yngre elever mer fokuserat och självständigt under längre perioder. Även lärarnas agerande förändrades från mer instruktion till konstruktiv ledning”.Marie Leijon 2011

I vår nuvarande digitala omvärld, är det viktigt att i lärandet även ta in processer utanför skolan. Det finns dock en fara i att använda digitala metoder oreflekterat om man därmed bara  låter eleverna “transportera” ner andras verk och gör dessa till sina egna, menar jag. Det digitala lärandet fodrar en lärare som är aktiv och kan lotsa eleverna till ett verkligt eget lärande som bottnar i reflektion och utveckling, där andras material blir ett verktyg inte ett slutresultat. Att arbeta på ett datapedagogiskt sätt är alltså en förutsättning.

Källor
Artikeln ”Formalized Informal learning – ICT and Learning for the 21st Century” är författad av Karin Twedell Levinsen och Birgitte Holm Sörensen vid Århus universitet i Danmark. Den är publicerad i tidskriften International Journal of Digital Literacy and Digital Competence, vol 12, nr 1, 2011.
Marie Leijon marie.leijon@mah.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.