torsdag 29 november 2012

Pedagogiskt ledarskap finns det i skolan?

Det här inlägget handlar om hur rektor måste utöva sitt pedagogiska ledarskap för elevernas framgång. Inlägget stödjer sig på Skolinspektionens rapport 2012:1, där man fokuserar på förbättringsområden och därtill ger råd om hur rektorerna måste hantera ledskapet.

Rektors pedagogiska ledarskap vad innebär det?
”Pedagogiskt ledarskap är allt som handlar om att tolka målen
samt beskriva aktiviteter för en god måluppfyllelse i relation till
de nationella målen i skolan. 
Det betyder att rektor måste ha kunskap om och kompetens för att tolka uppdraget, omsätta det i undervisning, leda och styra lärprocesser, samt skapa förståelse hos medarbetarna
för samband mellan insats och resultat.”
(Skolinspektionens rapport 2012:1)

Om uppdraget är så klart beskrivet varför fungerar det ofta inte i verkligheten?
Att leda en skola pedagogiskt är att bryta mot den “gamla” rektorstraditionen, där rektorn enbart var administrativ ledare. Skolinspektionen har tittat på rektorernas ledarskap i vardagen och har synpunkter på genomförandet. De påpekar rektors ytterst viktiga roll för skolans resultat.

Bild www.google.com

Vilka är de vanligaste bristerna i ledarskapet? (Skolinspektionens rapport 2012:1)
# Rektorerna behöver ta ett större ansvar för ledning och samordning av den pedagogiska verksamheten med utgångspunkt i uppdraget och de nationella målen.

# Rektorerna behöver träda fram och förtydliga sin roll och sitt ansvar för att starta processer och aktiviteter för att främja skolutveckling utifrån de nationella målen

# Rektorn måste vara en ledande kraft och ska skapa arenor för fördjupade kommunikativa processer såväl som egna arenor för kommunikation och fördjupad förståelse av sin rektorsroll.

# Flertalet rektorer har brister i det systematiska kvalitetsarbetet. Bristerna är främst relaterade till kunskapsuppföljning, analys och prioriteringar för att förbättra elevernas kunskapsresultat. Avsaknaden av kunskapsuppföljning med analys och åtgärder signalerar om svagheter i det pedagogiska ledarskapet.

# Rektorns pedagogiska ledarskap, kopplat till praktiken och det undervisningsnära, måste utvecklas och stärkas.

# Det krävs av rektorn, inom sina givna ramar, att denne måste skapa en organisation och förutsättningar för att undervisningen ska utvecklas och för att en lärandekultur på skolan ska etableras.

Granskningen ger vid handen att ett stort antal brister finns i Sveriges skolor i ledningen och utvecklingen av den enskilda skolan.


Bild www.google.com

Vilka åtgärder är nödvändiga för att skapa det pedagogiska ledarskapet? 
Rektor måste:
• i större utsträckning initiera och föra samtal på skolan om vad som
skapar god undervisningskvalitet och utveckling och lärande hos
eleverna.
• stärka ledningsfunktioner och strukturer för kommunikation om
undervisning och lärande.
• skapa en skolkultur där det finns delaktighet, inflytande och ansvar i det gemensamma professionella uppdraget.
• ge lärarna möjlighet att utveckla och förbättra undervisningen och
därmed själva ha kännedom om undervisningen och om skolans
resultat.
• utveckla sitt eget rektorsarbete
(Efter Skolinspektionens rapport 2012:1)

Forskning.
Forskning visar att ett bra och kvalificerat ledarskap för skolan är centralt för att ge eleverna en god utbildning. Forskare har identifierat framgångsfaktorer och åtgärder som kan förbättra ledarskapet och bidra till skolutveckling. Här är deras framgångsfaktorer. Rektors möjligheter är beroende av:

• att rektorerna har tydliga och avgränsade ansvarsområden med en
hög grad av självbestämmande,
• att skolans ledarskap fördelas för att göra det uthålligt,
• att rektorer får specifik kompetensutveckling samt
• att rektorsrollen görs attraktiv genom olika former av stöd.

Som rektor måste man alltså “ta tjuren vid hornen” och leda sin skola pedagogiskt för elevernas och personalers skull. Skolinspektionen påvisar att en skola “står och faller” med sin rektor, vilket man länge undervärderat genom den ensidiga fokuseringen på lärarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.