Återpublicering
I skoldebatten har
rektorerna hittills kunnat “huka” effektivt, menar jag. I skolans värld finns en föreställning om att rektorn främst ska vara en
problemlösare i verksamheten, och inte en ledare. Många lärare är nöjda om det
är så och då motverkar man effektivt möjligheten att delta i verksamheten.
Arbetsledaren
Jag menar att rektorns arbete är viktigare än så. Att vara arbetsledare på en arbetsplats medför ett stort ansvar både för verksamhetens innehåll och för personalen. Det finns forskning som visar på klara brister i detta förhållande i skolan.
Jag menar att rektorns arbete är viktigare än så. Att vara arbetsledare på en arbetsplats medför ett stort ansvar både för verksamhetens innehåll och för personalen. Det finns forskning som visar på klara brister i detta förhållande i skolan.
“Vardagssamtalen mellan
lärare och rektorer handlar oftast om enskilda elever och praktisk problemlösning. Utöver
det träffar rektor lärare under olika former av personalmöten som ofta har ett
annat innehåll än skolans arbete med mål och resultat och hur det arbetet
genomförs i klassrummen” (Helene Ärlestig, fil. Dr. Umeå universitet
och www.forskning.se 2013).
Olika världar
Jag kan konstatera att lärarnas värld och rektorernas värld ofta är vitt skilda, när det gäller grundläggande delar av verksamhetens innehåll. Alltför många rektorer har ett perspektiv av att rektorsrollen i huvudsak är administrativ och skall så vara. Detta är den erfarenhet jag har efter många år inom skolans väggar.
Jag kan konstatera att lärarnas värld och rektorernas värld ofta är vitt skilda, när det gäller grundläggande delar av verksamhetens innehåll. Alltför många rektorer har ett perspektiv av att rektorsrollen i huvudsak är administrativ och skall så vara. Detta är den erfarenhet jag har efter många år inom skolans väggar.
I lärarnas värld efterfrågas detta. “Många lärare efterfrågar fler
klassrumsbesök, då det oftast saknas systematiska verksamhetsbesök. De flesta
lärarna efterfrågar också samtal med en tydligare återkoppling på sin roll som
lärare”.(Helene Ärlestig)
I rektorernas värld tar vardagsärendena upp tiden för
rektorerna, säger forskningen. “Rektorer ägnar mycket
tid till enskilda små vardagshändelser och med att organisera arbetet med
elever i behov av särskilt stöd”.(Helene Ärlestig)
Arbetslag
Att organisera lärarna i arbetslag hade också det grundläggande syftet att avlasta rektor med triviala vardagsproblem, som gardinbyte, blommor, dukar eller andra dylika spörsmål, saker som lärarna själva kan hantera inom givna ramar.
Att organisera lärarna i arbetslag hade också det grundläggande syftet att avlasta rektor med triviala vardagsproblem, som gardinbyte, blommor, dukar eller andra dylika spörsmål, saker som lärarna själva kan hantera inom givna ramar.
Aktivt arbete med styrdokumenten saknas
En allvarlig aspekt som forskningen runt rektorers arbete och prioriteringar kommer tydligt i dagen.“Varken rektorer eller lärare arbetar aktivt med att tolka styrdokument och resultat i den utsträckning som är nödvändig. Lärare och rektorer upplever att de arbetat mycket och därigenom gör en bra insats även om resultaten visar något annat. Ska rektor genomföra styrdokumentens intentioner om ett aktivt pedagogiskt ledarskap krävs en annan prioritering bland rektors arbetsuppgifter”.(Helene Ärlestig)
En allvarlig aspekt som forskningen runt rektorers arbete och prioriteringar kommer tydligt i dagen.“Varken rektorer eller lärare arbetar aktivt med att tolka styrdokument och resultat i den utsträckning som är nödvändig. Lärare och rektorer upplever att de arbetat mycket och därigenom gör en bra insats även om resultaten visar något annat. Ska rektor genomföra styrdokumentens intentioner om ett aktivt pedagogiskt ledarskap krävs en annan prioritering bland rektors arbetsuppgifter”.(Helene Ärlestig)
Vem leder skolan?
Om det förhåller sig så här, var finns då rektorns ledning av verksamheten i vardagen? undrar jag.Om alla arbetsledare och chefer sysslade med andra saker än den verksamhet de blivit satta att leda, då skulle vi få verksamheter som snart närmade sig avgrunden, enligt mitt sätt att se.
Om det förhåller sig så här, var finns då rektorns ledning av verksamheten i vardagen? undrar jag.Om alla arbetsledare och chefer sysslade med andra saker än den verksamhet de blivit satta att leda, då skulle vi få verksamheter som snart närmade sig avgrunden, enligt mitt sätt att se.
En skola som kan verka
som “ett självspelande piano”, kan inte utvecklas
i en kraftfull riktning. Det kanske rent av är
så att den skola vi ser idag, är den bästa som man kan åstadkomma, med lärarledd pedagogisk skolverksamhetsledning? Detta blir då följden av att rektorerna
sällan ses i klassrummen eller arbetar aktivt med lärandet och måluppfyllelsen,
anser jag.
Om vi ska få verkliga skolledare, då kan vi inte ha rektorer som rekryteras uteslutande på administrativa och ekonomiska grunder, eller de som “tröttnat” på att vara lärare och vill bli administratörer, menar jag. Vi måste ha rektorer som främst ser sig som pedagogiska ledare om vi ska kunna lyfta skolan igen.
Om vi ska få verkliga skolledare, då kan vi inte ha rektorer som rekryteras uteslutande på administrativa och ekonomiska grunder, eller de som “tröttnat” på att vara lärare och vill bli administratörer, menar jag. Vi måste ha rektorer som främst ser sig som pedagogiska ledare om vi ska kunna lyfta skolan igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.