torsdag 23 augusti 2018

Medhjälpare, monitorer eller "pigor och drängar"?

Flera partier har gått ut med löften inför valet om lärarassistenter som ska bistå läraren "så han eller hon ska enbart kunna undervisa". Ordet "assistent" är en person som ska assistera, dvs vara behjälplig om man läser ordboken.

Politikerna framställer det som dessa assistenter ska ta hand om rastvakter, svara i telefon mm. Med erfarenhet av skolarbete vet jag att dessa uppgifter inte är en fulltjänst. Man sa också att dessa skulle kunna rätta arbetsböcker, prov mm. Om så blir fallet förlorar pedagogen helheten och elevens utveckling, vilket inte är bra..

För mig ligger Lancasterskolan , som startades i London 1797, nära till hands när man för in personer utan pedagogisk utbildning "som har intresse för skola och barn". i skolan. Dessa ska "hjälpa lärarna" i arbetet under skoldagen.
Bilder www.google.com

I den ursprungliga formen av Lancasterskolan bedrev man en typ av växelundervisning, där läraren ibland undervisade alla elever, för att sedan överlåta elevgrupper på "duktiga elever", sk monitorer som genomför olika uppgifter. Man växlande på så sätt undervisningen  "helklass och gruppundervisning". Metoden infördes i Sverige på 1820-talet som en föregångare till folkskolan.

Eftersom jag väl vet lärarens dilemma att undervisa elever som kanske kunskapsmässigt och färdighetsmässigt ligger på 10 olika nivåer, samt de elever som ständigt behöver stöd. Många gånger finns inte speciallärare eller specialpedagoger att tillgå. Då ligger det nära till hands att lärarna tvingas att ta till sig Lancasterskolans tankar för att bättre möjliggöra en undervisningssituation före alla. 




Tidigare erfarenheter i skolan med elevassistenter, visade tydligt i många fall att de fick för svåra uppgifter, då dessa eleverna var i behov av mycket hjälp. Det hela kunde bli en lotsning genom uppgifterna. Att dessa elever ibland fanns utanför klassen så "undervisning kunde möjliggöras" för övriga. Detta var ibland ett faktum även om läraren i grunden hade synen att alla skulle finnas i en grupp.

En av mina kollegor som hade invändningar mot att elever satt någon annanstans med  en person som inte var pedagog sa  "man låter väl inte springpojken köra kärnkraftverket". Han menade att den utbildade lärarens uppgift var dessa elever. inte en obehörig person.

Jag ser parallellen med den gamla Lancastermodellen om man inte är uppmärksam. Lärarna ska undervisa alla elever och assistenterna kan var på plats för att uppmuntra och stödja.utöver de huvuduppgifter de har, inte undervisa. Man kan inte automatiskt tro att undervisningen ökar i kvalitet om ickepedagoger utför den.

Är man uppmärksam på "fällorna" så kan man nog göra något bra av detta också. Jag tror att kan man låta lärarassistenterna själva "gå i skola", dvs få tillgång till lärarens kunskap på studiedagar och i lärarlagsarbetet så man får insikt i grundläggande pedagogik. Då stärker man dessa i arbetet och kanske får en eller flera nya lärare så småningom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.