Nu går valet snart av stapel och alla partier överglänser
varandra som vanligt med mantrat "skola, vård och omsorg". Man säger detta
med hög röst för att värva väljare. Men för mig låter budskapet lika ihåligt som
vanligt. Inga politiska löften kan råda bot på lärarbristen,
handlingsförlamningen när det gäller skolan. De obehöriga som ska undervisa
blir allt fler för varje år. Prislappen för dessa blir en annan än för den
erfarne, läraren med legitimation. Så egentligen kanske flera kommuner inte har
något egentligt intresse att få utbildade lärare till varje pris. De kan
anställa vem som helst och kalla denne "lärare", så är man av med det
problemet.
Jag har läst flera redogörelser för ett problem när det
gäller SFI, där man har mycket svårt att få tag i legitimerade lärare. Hittills
har man förlitat sig på invandrare som varit i Sverige ett tag. Problemet man
pekar på är att det inte blir det den undervisning i svenska språket som man tror.
Flera som kommit i vuxen ålder har egna problem med språket som felaktig
betoning, uttal mm. Det är dock bra att dessa "lärare" ändå finns för
alternativet vore värre - ingen språkutbildning alls. Lyckligtvis finns det
människor med språkbegåvning som kan klara sig själv. Men huvuddelen måste ha
ett stöd ,då språk och integration går hand i hand.
Våra politiker uttalar gärna att "vi måste ha flera
lärare och flera SFI-lärare. Då har man gjort sitt. Inte har man lovat något,
bara konstaterat faktum. Man behöver sällan upp till bevis. Parallellen ser vi
både i vården och omsorgen, " vi måste ha flera sjuksköterskor och
läkare", "vi behöver fler händer i omsorgen. Även här är det bara att
uttala. Inte heller här måste man upp till bevis.
När valet väl är avslutat så pratar man på om skolan som
tidigare utan att göra någonting verkningsfullt. Det samma gäller vården och omsorgen. Vi
kommer att höra allt vi hört förut under de kommande fyra åren, tills de står där
igen och lovar samma saker som inte blev gjorda.
Varför har denna brist uppstått? Jag tror den har
historiska inslag, där man inom skolan, vården och omsorgen, ska se sitt yrke som
ett kall. I samma stund man uttalar detta så betyder det, låga löner, dålig
arbetsmiljö och ingen eller liten möjlighet att på verka sitt arbete.
Arbetsmarknaden har reformerats olika. Det som utmärker
skolan, vården och omsorgen är att arbetet oftast fortfarande är toppstyrt. I och med detta
kan man som arbetsgivare "hålla
hårt i pengarna" ofta med orden "det är ju skattepengar". Men
saken är den att man kan använda skattepengar både smart och se till att de
hamnar rätt. Oftast är chefen den minst kompetente när det gäller detaljfrågor i verksamheten och den som sitter på avstånd med sina siffror och hanterar sina enheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.