Nu har en ny
undersökning kommit som även denna påtalar att elever med högutbildade föräldrar
klarar sig bättre i skolan än elever med lågutbildade föräldrar. Det som
skiljer dessa undersökningar åt är bara procenttalen. Under flera decennier har
man gjort dessa underökningar och konstaterat detta. Egentligen utan att
analysera orsakerna, anser jag!
Den bärande frågan
undviker man varje gång inför dessa undersökningar. Går eleven i skolan eller i lära hos föräldrarna? I ett "orsak
och verkan" system ska man förstås titta på orsakerna. Detta gör man inte
när man glad i hågen konstaterar resultatet av dessa undersökningar varje gång.
Bilder www.google.com
Jag menar att orsaken
finns i skolan, då skolans uppdrag är att skapa en skolmiljö, där alla elever
lär sig det de förväntas göra. Om inte måste man fokusera på detta, då faktorer som, för få lärare med legitimation, många korttidsvikarier, ekonomiska
realiteter, organisation, undervisningsmaterial och inte alltför sällan
bristande pedagogiskt ledarskap kan vara faktorer som hindrar detta.
Om vi har en skola som tvingar föräldrar
att ha "skola" hemma för att deras barn ska klara skolans uppdrag då
är vi ute på "farliga" vägar. Då säger det sig själv att högutbildade föräldrar blir
oftast lyckosammare i detta arbete.
En nationell skola kan
inte skjuta över sitt ansvar på föräldrarna att klara det man själv inte kan
göra. Då förlorar man fokus. Man skulle istället fråga sig vad kan vi ändra på, så vi kan vara en kompenserande kraft i samhället och i lärandet?
Om man vill dra ut
konsekvenserna så blir hemundervisning både effektivare och ger mera innehåll. Detta då vissa elever kompenseras för bristerna i skolan.
Då kan eleven klara sig bättre i skolan med de kunskaper man fått hemma. Det är ju detta
man indirekt konstaterar med dessa undersökningar, att skolan inte fyller sin
uppgift. Att sedan lågutbildade föräldrar inte kan "hålla skola"
som högutbildade säger sig själv. Konsekvensen av detta visar skolans
tillkortakommande, menar jag.
Man har ofta ställt sig frågan när undersökningarna
kommer: Hur kan vi stötta de lågutbildade
föräldrarna? Frågan är nästan fantastisk. Den underförstådda frågan
blir förstås då "hur ska vi göra dessa föräldrar bättre på att
undervisa"?
Jag menar att man måste
kraftsamla genom att vidta åtgärder i skolan som ger bättre resultat. Vi måste
ställa de besvärliga frågorna; vad gör vi för fel? Vad kan vi ändra på? Hur kan
vi organisera oss? Vilka metoder ska vi använda? Hur kan eleverna medverka?
Det är frågor som är utvecklande och kan förändra skolan, så föräldrarna inte måste ha skola hemma till varje pris. Våga ta i orsakerna är rådet man kan ge.
Det är frågor som är utvecklande och kan förändra skolan, så föräldrarna inte måste ha skola hemma till varje pris. Våga ta i orsakerna är rådet man kan ge.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.