torsdag 1 november 2018

Orsak och verkan - skolans dilemma?

Nu har en ny undersökning kommit som även denna påtalar att elever med högutbildade föräldrar klarar sig bättre i skolan än elever med lågutbildade föräldrar. Det som skiljer dessa undersökningar åt är bara procenttalen. Under flera decennier har man gjort dessa underökningar och konstaterat detta. Egentligen utan att analysera orsakerna, anser jag!

Den bärande frågan undviker man varje gång inför dessa undersökningar. Går eleven i skolan eller i lära hos föräldrarna? I ett "orsak och verkan" system ska man förstås titta på orsakerna. Detta gör man inte när man glad i hågen konstaterar resultatet av dessa undersökningar varje gång.

Bilder www.google.com

Jag menar att orsaken finns i skolan, då skolans uppdrag är att skapa en skolmiljö, där alla elever lär sig det de förväntas göra. Om inte måste man fokusera på detta, då faktorer som, för få lärare med legitimation, många korttidsvikarier, ekonomiska realiteter, organisation, undervisningsmaterial och inte alltför sällan bristande pedagogiskt ledarskap kan vara faktorer som hindrar detta.

Om vi har en skola som tvingar föräldrar att ha "skola" hemma för att deras barn ska klara skolans uppdrag då är vi ute på "farliga" vägar. Då säger det sig själv att högutbildade föräldrar blir oftast lyckosammare i detta arbete.
En nationell skola kan inte skjuta över sitt ansvar på föräldrarna att klara det man själv inte kan göra. Då förlorar man fokus. Man skulle istället fråga sig vad kan vi ändra på, så vi kan vara en kompenserande kraft i samhället och i lärandet?

Skolmyndigheter som håller på med föräldraundersökningar i stället for att fokusera på skolans  tillkortakommande blir lite kontraproduktivt. Visst, man kan som skolansvariga gömma sig ganska effektivt och leda bort ansvaret genom att påtala föräldrarnas skolroll. Vi kan inte ha en skola som måste förlita sig på föräldrars förmåga, möjligheter och intresse.
Om man vill dra ut konsekvenserna så blir hemundervisning både effektivare och ger mera innehåll. Detta då vissa elever kompenseras för bristerna i skolan.



Då kan eleven klara sig bättre i skolan med de kunskaper man fått hemma. Det är ju detta man indirekt konstaterar med dessa undersökningar, att skolan inte fyller sin uppgift. Att sedan lågutbildade föräldrar inte kan "hålla skola" som högutbildade säger sig själv. Konsekvensen av detta visar skolans tillkortakommande, menar jag.

Man har ofta ställt sig frågan när undersökningarna kommer: Hur kan vi stötta de lågutbildade föräldrarna? Frågan är nästan fantastisk. Den underförstådda frågan blir förstås då "hur ska vi göra dessa föräldrar bättre på att undervisa"?

Jag menar att man måste kraftsamla genom att vidta åtgärder i skolan som ger bättre resultat. Vi måste ställa de besvärliga frågorna; vad gör vi för fel? Vad kan vi ändra på? Hur kan vi organisera oss? Vilka metoder ska vi använda? Hur kan eleverna medverka?
Det är frågor som är utvecklande och kan förändra skolan, så föräldrarna inte måste ha skola hemma till varje pris. Våga ta i orsakerna är rådet man kan ge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.