Genom
hela folkskolans och grundskolans historia har man arbetat med sammanhållna
klasser. Syftet har varit att ha samma undervisning för alla. Tanken bakom
detta har varit en tänkt "normalstudiegång", där så många som möjligt
i klassen ska kunna följa denna.
Denna
normalstudiegång för den tänkta "normaleleven" ska möjliggöra att
kunna ha "klassundervisning" i helklass. Detta beroende på att man länge
hade bara en lärare i klassrummet.
Synen
på eleven har då varit att denne ska kunna följa undervisningen och lära sig i klassgrupp.
I praktiken ser det inte ut så här utan vi har haft några elever med hög förmåga att lära sig och andra som haft
svårare ett följa den meddelande undervisningen i olika ämnen.
Syftet
med grundskolan har varit att ge alla en grundläggande medborgarutbildning. Det
är säkert tanken bakom att man inriktad sig kraftfullt på de elever som behöver
stöd i skolarbetet för att de ska uppnå denna "medborgarutbildning"..
Bilder www.google.com
Detta
avspeglar sig säkert också i att de
elever som har haft lätt för skolarbetet "lämnats", då man sett att
de tillgodogör sig undervisningen. Tyvärr så har denna grupp elever många
gånger fått för lite stimulans för att anstränga sig med svårare uppgifter.
Under
folkskolans tid fanns en lärare som skulle fullgöra alla uppgifter för sin klass.
I nutidens grundskola försöker man möta eleverna genom olika stöd i
undervisning, genom speciallärare och resurslärarsystem. Ofta då med flera
lärare i klassgruppen, men ännu oftare en lärare och en s.k
"lärarassistent".
All
skolundervisning bygger på att det finns välutbildade lärare med legitimation,
vilket ska borga för "en skola för alla". Verkligheten ser dock helt
annorlunda ut i dagsläget.
"År
2016 arbetade drygt 205 000 lärare i skolan. Eftersom inte alla lärare arbetar
heltid motsvarade detta 182 000 heltidstjänster. Totalt sett var 73 procent av
lärarna behöriga att undervisa i den skolform eller ämneskombination de
arbetade i. Ytterligare 11 procent saknade behörighet men hade en pedagogisk
högskoleexamen , Lärare som saknade
pedagogisk högskoleexamen men hade en tillsvidareanställning utgjorde 7 procent
av lärarkåren – dessa lärare har ofta en lång yrkeserfarenhet. (SCB 2017)
"Visstidsanställda lärare utan pedagogisk
högskoleexamen utgjorde 9 procent av
lärarkåren år 2016".och de 7 procent
tillsvidareanställning utan pedagogisk högskoleutbildning (SCB 2017).
Detta betyder att mer än 20 000 helt obehöriga arbetar i svenska skolor. Plus de tillsvidareanställda utan pedagogisk högskoleutbildning - summa c:a 30 000 st, vilket blir var 7:e lärare. Till detta kommer de lärare med pedagogisk högskoleutbildning som undervisar i ämnen de inte är behöriga i.(11 procent)
Med detta som bakgrund så förstår var
och en det är svårt att skapa en likvärdig skola för alla. I skolor i våra "problemområden"
finns mest obehöriga enligt statistiken. Till detta kommer andra saker till,
som inflyttade elever till Sverige, med ofta bristfällig skolgång genom bland
annat krig. I ett flertal länder har man undanhållit flickor att få gå i skola
på samma villkor som pojkar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.