Många är de som påtalar att läraren var den fasta punkten, som man ville skulle se och förstå och avhjälpa det man var utsatt för. Lärare har ett stort ansvar att som jag menar förstå vad som föregår. Det är viktigt att se de tidiga tecknen på vad som kan hända i klassrummet och på skolan i övrigt. Jag vet att i vardagen kan man bli lite "blind" av alla andra göromål eller när man arbetar under stress. Men med insikt kan läraren tidigt "gjuta olja på vågorna" eller neutralisera tendenser som försöker ta sig upp till ytan. Ibland kan vara så enkelt som att säga: "Nu ska vi göra så här i två veckor för att..."
Bilder www.google.com
Roller och status
En av de faktorer som påverkar barns beteende kraftigast
är den placering de har i en grupp. Det är det man brukar kalla den sociala
ställningen eller statusen. Barnen sätter inte alltid varandra lika högt. De gör inte detta av elakhet, utan att allt är ett allmänmänskligt förhållningssätt, som grundar sig i det "biologiska arvet". Några
barn kan ha en central ställning, andra finns i periferin. Den ”slutliga”
ordningen uppstår när alla har funnit sin plats i ”rangordningen, eller
hackordningen”.
Den liknelsen kommer som bekant från djurens värld och har ingen
direkt positiv klang, men den är en realitet. Det har forskats mycket på vad som avgör rangordningen.
Det är inte bara den fysiska styrkan utan också mera obestämbara ”personliga”
skillnader. Man har dock kunnat observera flera faktorer som inverkar inte bara
social-ekonomisk bakgrund utan intellektuell förmåga, personlighet,
ledaregenskaper, och t ex även skicklighet att ordna lekar. Vad man kan se så har inte
fysisk styrka den avgörande betydelsen i bedömningen.
Ska
man definiera maktpositionerna så brukar man säga följande om de grupper som ofta formar sig:
# Ledarna är mittfigurerna
# Medhjälparna är de aktiva
# De passiva är åskådarna
# Medhjälparna är de aktiva
# De passiva är åskådarna
Förutom
dessa finns ett antal perifera roller som:
# Syndabocken, svarta fåret, clownen.
Säkert känner du igen något från din egen skoltid.
# Syndabocken, svarta fåret, clownen.
Säkert känner du igen något från din egen skoltid.
Grupprocesser
I grupprocesser uppstår ett fenomen som allmänt kallas grupptrycket. Att upptäcka och förstå är en viktig länk i att forma och hjälpa grupper. För läraren är det mycket viktigt att tidigt upptäcka tendenserna eftersom det är av pedagogiskt intresse att neutralisera och hjälpa till. Hur stort grupptrycket är beroende av hur mycket avvikande gruppmedlemmen är utifrån gruppens syfte och norm. Följden av detta beror på vilken attraktion eller repulsion gruppen har på den ”utpekade”. Om man underkastar sig eller stöts bort ur gruppen.
I grupprocesser uppstår ett fenomen som allmänt kallas grupptrycket. Att upptäcka och förstå är en viktig länk i att forma och hjälpa grupper. För läraren är det mycket viktigt att tidigt upptäcka tendenserna eftersom det är av pedagogiskt intresse att neutralisera och hjälpa till. Hur stort grupptrycket är beroende av hur mycket avvikande gruppmedlemmen är utifrån gruppens syfte och norm. Följden av detta beror på vilken attraktion eller repulsion gruppen har på den ”utpekade”. Om man underkastar sig eller stöts bort ur gruppen.
Vad är ”system” – en egen beteckning?
Det jag kallar ”för system” är de övergripande strukturer som "smyger sig på" och
sätt att agera som klassgrupper gör, och förresten alla andra grupper också. Ursprunget finns i form av undergruppers åsikter i klassen som blir som oskrivna
regler som påverkar hela klassgruppen.
Dessa ”system” kan vara öppna eller slutna. Ofta kan man
hitta de klassiska ”vi och dom ”- grupperna. Dessa uppstår oftast "underifrån", men har stor förmåga att till sist omfatta alla i tanken, att agera i linje med dessa. På raster mm kan den omfatta flera grupper som måste förhålla sig till olika saker.
Utmärkande för alla de här
grupperna är att det finns regler som är specifika för gruppen, men som sedan ibland omfattar hela klassgruppen till sist. De kan vara uppgjorda i belöningssyfte eller som
sanktioner. Ett annat exempel som utmärkande drag kan vara att vem som helst inte får vara med i undergruppen trots att man agerar som gruppen vill. Men man måste ändå underförstått göra så för att "gå säker" De påverkande grupperna kan
ha synliga tecken på samhörighet, eller osynliga överenskommelser.
Läraren
måste se
Man kan som lärare upptäcka olika saker i klassgruppen, som att en elev ”inte kan svara” när hen vet att den bäste fotbollsspelaren har svårt för matematik t ex. Detta trots att läraren vet att den tillfrågade eleven kan ge svaret.
Man kan som lärare upptäcka olika saker i klassgruppen, som att en elev ”inte kan svara” när hen vet att den bäste fotbollsspelaren har svårt för matematik t ex. Detta trots att läraren vet att den tillfrågade eleven kan ge svaret.
Eller att det finns regler hur man går ut ur klassrummet
eller vem som fastställer vad som ska göras på rasten genom att säga högt: ”jag tycker att vi ska spela brännboll” .
Ett tydligt exempel kan man ofta se, när eleverna väljer lag. Det går inte att
välja vem som helst eftersom man redan bestämt att Kalle och Nisse ska vara i
samma lag redan innan man börjar välja. Man kan då som lärare ta till knepet, ”I dag ska vi pröva mitt sätt…”. Allt för att visa att "andra lag" kan fungera minst lika bra.
Detta är saker jag sett under min lärargärning som kanske
skulle givit djupare spår än de gjort. Jag vill inte framställa mig som någon ”stjärnlärare” utan bara
sätta fingret på hur man kan agera om man ser. Som lärare har man den unika
särställningen som kan göra skolan mer uthärdlig för alla elever. Innehållet i detta inlägg kommer att hamna under lärarens, medmänniskans roll, utifrån mitt tidigare inlägg om lärarens totala yrkesroll. Läraren använder sin medmänskliga kunskap och en stor mängd psykologi/sociologi för att agera och se och lösa problemen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.