lördag 3 oktober 2009

Skolans mål – en personlig angelägenhet?

På skolinspektionens webbplats står att läsa att många matematiklärare inte känner till vilka mål skolan har för ämnet. Detta förvånar inte mig särskilt mycket. Den svenska skolan är i mångt och mycket som ett självspelande piano. Det spelar på utan att ta nämnvärda intryck från samhället i övrigt utan lever i sin “egen värld ”, en värld som har sin förankring och sina ideal långt tillbaka.

Skolinspektionen har undersökt 23 grundskolor i 10 kommuner och skräder inte orden. “Undervisningen i matematik utgår i för liten grad från kursplanen för matematik. En viktig orsak är att lärarna inte har tillräckliga kunskaper om och förståelse för målen i kursplanen och läroplanen. Det gör att undervisningen blir begränsad vad gäller viktiga delar.

ma

Förnyelse och utveckling är inte lärarskråets starka sida, det vet jag av erfarenhet. Skall man vara rå så kan man säga att “en svensk lärare behöver inte lära sig något mer än det han/hon gjorde på lärarhögskolan”. Nu ska man inte generalisera, men man måste provocera för att nå någon form av förändring.

Tyvärr är det nog så att tittar man närmare på skolan så hittar man lätt flera sådana här exempel. Dock är matematiken en bra exempel för att visa att bara för man har räknat matematik i gymnasiet, så kan man bli matematiklärare i grundskolan. Detta är en förödande inställning menar jag. Att då kanske förlita sig på läromedlet och lärarhandledningen och tro att det täcker av matematikämnet är en stor villfarelse. För att undervisa i matematik måste man se slutmålet innan man börjar undervisa i ämnet. Det duger alltså inte att följa lärarhandledningarna ett år i taget. För att se slutmålet måste man ha en gedigen utbildning, i just i matematik, det vet jag genom samtal med matematiklärere genom åren.

Att tro något annat blir bara villfarelse eller att gömma huvudet i sanden. Har man god utbildning i matematik och ändå inte har tillräckliga kunskaper om målen i grundskolan, då finns det inget förmildrande att se, då har man nog tappat det mesta av den nödvändiga yrkeskunskapen menar jag.

Läs mera Skolinspektionen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.