lördag 7 november 2009

Mobbning, utstötning - människans gissel.

Mobbning är skolans ständiga olösta problem kan det tyckas om man läser kvällstidningarna. Ibland kan man dock förvånas över hur skolledare och lärare förundras över att det finns mobbning på den egna skolan.

För att förstå mobbning måste man inse att under människans utveckling har denna typ av reaktion varit en överlevnadsfaktor, en försvarsmekanism. Stenåldersmänniskan måste vara försiktig mot andra kulturer, okända människor, allt i syfte att skydda  sig själv och den egna gruppen. Detta gällde inte minst om hotet kom inifrån gruppen. Detta sätt att reagera är nedärvt i folksjälen.

För nutidsmänniskan används denna reaktion i dagligt tal, mobbning, till att skaffa sig makt, få vara med i “gänget”, avleda uppmärksamheten från sig själv, ja många flera syften finns. Den gamla reaktionen finns kvar hos människan, men har tagit sig andra uttryck och handlar nu övervägande om att användas i maktens tjänst.

Mobbning1 På alla ställen där många människor finns uppstår mobbning på ett eller annat sätt, i miljöer där barn finns och där vuxna finns. Detta kan vi vara 100 %:igt säkra på. Det är mer en fråga om när den uppstår och inte om den uppstår.

Personal i skolan måste bli bättre på att se var och när mobbning kan uppstå och utifrån detta arbeta med problemet. Mycket skall läras i skolan och tyvärr tar man på många ställen liten notis om detta. Alla människor måste kunna se att olikheter hos oss alla berikar våra liv och att det är nödvändigt för alla samhällen. Vi måste öva oss i tolerans och det genom hela vårt liv, det är en lärdom att dra.

Om man då ska försöka sig på att arbeta med “kunskap för livet”, så måste man vara aktiv och faktiskt arbeta med problemet, utstötning, människans dilemma.
Man får inget gratis utan människans sätt att reagera på olika stimuli måste belysas i dialog, visa på faktiska olikheter som är bra osv.

Mobbning 
“Klassråd, klasstid, klassens timme skapades från början som ett dialogforum för klassgruppens inflytande i skolan. Nu kanske tiden på klassrådstimmen “slarvas bort” genom att man ta upp andra saker som kanske är mindre viktiga. Man måste även ta till SO-ämnena för att belysa människans plats i ett nutida samhälle och påvisa rättigheter och skyldigheter för oss alla. Detta står ju faktiskt i våra läroplaner.

“Rastvakter” var nog bra tänkt när man införde dessa, men att vistas ut i elevernas miljöer utifrån “medmänniskoperspektivet” är mycket mera kraftfullt om man vill komma åt problemet mobbning. I grunden har både barn och vuxna samma möjligheter i denna process – att vara medmänniska rätt och slätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.