Skolinspektionen (2017) har undersökt de här frågorna ute på skolorna
# En fjärdedel av de granskande skolorna behöver utveckla sin introduktion av de obehöriga lärarna och lika stor andel behöver förbättra stödet till de obehöriga genom handledning och mentorskap.
# Mer än hälften av skolorna ger inte ett fungerande stöd till sina obehöriga lärare vad gäller att i det dagliga arbetet planera och genomföra undervisningen.
# I drygt hälften av de granskade skolorna ser vi också behov av att utveckla arbetet med att stödja skolans obehöriga lärare i arbetet med bedömning och betygssättning.
# På de skolor där vi bedömer att det finns ett mer osystematiskt arbete med att ta emot och integrera obehöriga lärare får det flera konsekvenser för eleverna.
Alltsammans kan skrivas som ett ledningsproblem, där rektor har huvudansvaret. Rektor ska ju leda och fördela arbetet inom respektive skolas "väggar". Vilket då inbegriper att stödja de obehöriga.
När man läser Skolinspektionens rapport så måste man ställa sig frågan. Vem förlorar på att ovanstående delar inte fungerar? Svaret är enkelt troligen eleverna? Det står klart för alla att de obehöriga som ska axla de legitimerade lärarnas roll får onödiga svårigheter i skolan.
Men man kan också utläsa skolans ofta dåliga introduktion av nyanställda. Är man obehörig kanske utan mer erfarenhet än sin egen skolgång då kan man få problem. Har man t ex ingen mentor att vända sig till för råd, hjälp med planering och undervisning mm så blir det extra svårt. Då har man kanske bara sina egna skolminnen att falla tillbaka på erfarenhetsmässigt.
"Obehöriga lärare kan enbart anställas på en skola för en kortare tid vilket gör att eleverna i många fall kommer att behöva byta lärare. Lärarbyten kan leda till att undervisningen blir fragmentarisk, att innehåll upprepas eller att inte allt centralt innehålls täcks in av undervisningen. När undervisningen bedrivs av obehöriga lärare får inte heller elever undervisning av lärare som har rätt utbildning för undervisningen".
"Elever upplever ibland att obehöriga lärare inte alltid har den kompetens som behövs för att bedriva undervisningen eller arbeta med bedömning och betygssättning. Om elevens lärare inte är legitimerad och läraren inte får löpande stöd av legitimerad kollega i arbetet med bedömning och betygssättning, riskeras kvaliteten i det arbetet.". (Skolinspektionen 2017)
Alla som arbetar i skolan eller har arbetat där vet värdet av kontinuiteten. För eleverna blir det en trygghet att veta att läraren kommer att arbeta i klassgruppen flera år. Att veta efter lov och annan ledighet att man kommer tillbaka till sin invanda miljö vilket medverkar till tryggheten. Vi vet ju alla hur ovisshet främjar stress, oro och koncentration.
Det ska poängteras att det inte är den enskilda lärarens ansvar att hantera frågan med obehöriga. Rektorn har ansvaret för verksamheten i sin helhet i skolan. Ansvaret för de obehöriga är alltså rektors som ska möjliggöra obehöriga lärarens vardag i skolan som optimal.
Bilder www.google.com
Rektors ansvar
Detta görs genom en ordentlig och allsidig introduktion om skyldigheter, ansvar och för att skapa ett fungerande mentornätverk på den enskilda skolan. Skolinspektionen talar i tydliga termer att detta inte fungerar på många skolor.
Att man missar detta är en faktor som göra att både trivsel och möjligheter kan miska för den obehörige i arbetet. Skolinspektionen har tre enkla råd till rektorerna
- Att rektor tar reda på vilket behov av stöd de obehöriga lärarna har
- Att de obehöriga lärarna får handledning i arbetet med att genomföra undervisning och betygssättning
- Att de obehöriga lärarna har tillgång till pedagogiska forum, till exempel i arbets- och ämneslag
Som i de flesta fall är de här råden enkla att organisera och genomföra. Men min erfarenhet är lite annorlunda. Många gånger är det mera viktigt att bara få någon vuxen till klassen, då detta är en rektors "huvudvärk". När man fyllt platserna kan man "koppla av" och börja vardagsarbetet i skolan i många fall.
Att inte stödja de obehöriga är "dålig politik" för nästan alla i skolan. Att låta dessa arbeta efter en "låt gå-modell", eller "naturmetoden" eller i värsta fall erfarenheter med ett eget elevperspektiv. Att man sedan i bästa fall säger att det "nog går bra" I slutänden visar sig detta troligen som sviktande skolresultat på skolan ifråga.
"Rektor ansvarar för att skapa förutsättningar för lärare och annan personal att bedriva en undervisning som leder till elevers lärande och utveckling. I det arbetet behöver de obehöriga lärarnas förutsättningar beaktas, Skolledarskapet behöver vara aktivt för att skolans arbetssätt och strukturer ska leda till att den undervisning lärarna bedriver ska bli sammanhållen och betygssättningen likvärdig och rättssäker.". (Skolinspektionen 2017)
Har man flera obehöriga, så menar jag, att rektor har ett ökat ansvar att informera sig löpande hur den obehöriga "gör jobbet" och efterfråga vad hen behöver som stöd för att allt ska "flyta på". Detta informationsansvar medför besök ute i de klassgrupper som har obehöriga lärare. Inte en gång, utan löpande, måste sägas.



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.