torsdag 5 mars 2020

Avlasta läraren - går det?

Skolverket har presenterat en undersökning gjord vid Linnéuniversitet som vill visa hur man kan avlasta lärarna i klassrummet och under skoldagen. När man börjar analysera lärarnas arbete så vet jag att en lärares arbetsuppgifter grenar ut sig i de flesta delar av verksamheten, där den ena hakar i den andra. Till detta kommer lagar som hindrar alla andra än lärare att utföra uppgifterna.

Syftet är vällovligt, men jag upplever att detta är en skrivbordsprodukt, även om man gjort undersökningar och tolkat olika situationer, så ser man på allt utifrån, känns det som. Varje lärare är unik framstår säkert klart, och arbetsuppgifterna i skollagen hindrar till stor del. Men visst finns det uppgifter för andra i skolan.

Om undervisning

"Huvudregeln är enligt skollagen att undervisning bara får bedrivas av den som har legitimation som lärare eller förskollärare och är behörig för viss undervisning. En legitimerad lärare eller förskollärare har ansvar för den undervisning som han eller hon bedriver" (Skolverket)

"Begreppet undervisning innebär enligt skollagen ”sådana målstyrda processer som under ledning av lärare eller förskollärare syftar till utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och värden”. (Skolverket)

Bilder www.google.com

Här ser jag direkt ett problem. De flesta lärare är hjälpta av att i vissa situationer dela upp klassen i flera undervisningsgrupper. Då är frågan om t ex en lärarassistent får undervisa? Enligt ovan är svaret nej. Då faller ett av de stora tillfällena till avlastning, att kanske ha en studiegång i stället för fem. Det vanligaste är nog att man som lärare har "extra händer" i klassrummet som "handräckning".

Men då finns frågan hur löser man denna mycket efterfrågade uppgift, klassdelning, om man måste vara lärare för att få undervisa?. Allt stannar då vid elevstöd. Var går gränsen för delegering till obehörig och hur får den utföras för att inte vara undervisning, är den stora gränsfrågan?
Man kan dock komma en bit på vägen genom att lärarassistenten kan stötta eleverna och ha tillsyn i en större grupp och läraren kan ta en annan grupp som behöver extra stöd i arbetsmomenten och arbeta i en lugnare situation.

Behålla översikten
Lärarens stora problem är att behålla översikten och hantera alla elevers lärande och utveckling om flera blir inblandade. Att leja bort delar av denna blir som jag ser det stressande och motverkar syftet. Man föreslår i "anvisningarna" att någon annan än läraren ska plocka fram material till lektionen och sedan ta bort denna efter lektionen. Att ta fram material till en lektion fordrar insikt och inte minst en instruktion från läraren. Då får läraren direkt en ny uppgift, men att plocka bort är ju helt ok.




Det finns förslag i anvisningarna som till och med lärare med pedagogisk högskoleutbildning har svårt med, och som man föreslår att andra obehöriga ska kunna göra. Svårigheten vet jag av egen erfarenhet. Man föreslår att andra än läraren ska kunna  åta sig uppgifter
  
Med min syn mindre bra uppgifter för andra än läraren eller elevhälsan

# Kontakt med vårdnadshavare och elever; mejl, samtal med vårdnadshavare och elever
# Intern samverkan med elevhälsan och övrig personal
# Extern medverkan med olika aktörer, exempelvis socialtjänsten, Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP),  med flera
# Hembesök hos elever med problematisk frånvaro
# Konfliktlösning i vardagen, men konflikter inverkar alltid på lärandet i klassrummet
och
# Viss rättning av uppgifter. Trots att detta är en viktig informationskälla för läraren i att se hur eleverna kanske tänker och hanterar uppgifter

Jag menar att flera av ovanstående förslag är mindre lämpliga, att någon annan än läraren eller elevhälsan sköter. Detta av flera orsaker, dels att man får insikt i förhållanden som i viss mån kan lyda på gränsen till sekretess. Men det stora problemet blir tolkningen, där läraren sedan ska informeras. Vi vet av erfarenhet att upplevelser och tolkningar skiljer sig stort  mellan människor.
Att vara medmänniska och lyssna kan alla göra. Att man kan hantera situationerna adekvat - kräver kunskap som är en helt annan sak. Hemsittning, handikapproblematik eller andra personliga problem löses inte med tillfälliga obehöriga vuxna i skolan enl principen någon form av "psykolog light".
Vanligtvis är det en lång process som inbegriper kontinuitet och som kan skapa en trygg situation att verka i. Olika människor som"kommer och går" är ingen bra väg. Att vara ledsagare till möten av olika slag är ok, men ska man sitta med uppstår tolkningsproblem igen, menar jag. Det mesta ovanstående verkar inte riktigt genomtänkt, menar jag.

Bra uppgifter för andra än läraren
Man föreslår andra saker som varje lärare tycker är bra som, rastvärdar, ansvariga vid på och avstigning av bussar, "måltidsvärdar", mottagning av skolmaterial, översikt i klassrum, återställande av klassrum och material, följa med elever till olika friluftsaktiviteter i närområdet, frånvaroregistrering, korridorvärdar  m fl

.



Förslaget om It kan bli vanskligt
Man föreslår IT-stöd av olika slag som en tänkbar uppgift, vilket på de flesta ställen inte är så klokt om man menar hårdvara och mjukvara. Numera ingår vanligen även skolan i kommunens it-verksamhet ofta då i ett undervisningsnät skilt från kommunens andra it-nät. Men poängen är att detta då sköts centralt från en it-avdelning inte av personer som agerar tillfälligt i skolan.
Däremot kan de hjälpa till att skapa pedagogiskt material som bildspel, kartor, träningsmaterial och annat. Lektionshjälpmedel som tar tid att göra och som avlastar läraren.

Instruktioner från läraren blir ny läraruppgift
Man får vara försiktig så man inte skapar nya arbetsuppgifter för lärarna. Som t ex instruktioner och handledning till obehöriga om olika saker. Mera tid går åt till informationsutbyte som kan lätt ta tid om man gör olika uppgifter. Man brukar allmänt säga om läraren ska vara hjälpt av annan vuxen, så måste denna var nästan "självgående" - dvs. se vad som behöver göras, vem som behöver ha extra stöd osv.

Andra praktiska frågor
Vem sköter handledningen av andra obehöriga vuxna i skolan? Vem påminner om vad man får göra och inte göra, sekretessuppgifter mm.Kanske ett instruktionshäfte med instruktioner för uppgifterna - arbetsbeskrivning för tjänsterna. Mentor i arbetet? 



Skolan har i gemen sämre kunskap om hur man introducerar nya vuxna på en arbetsplats, vet jag av egen erfarenhet. Ska man lära med naturmetoden (att se och lära) så blir effekten liten till en början och det kanske också fordras handledning,  hur man hanterar bland annat konflikter. Exempel bemöta våld i skolan - hur får jag ingripa eller när ska jag  informera ansvarig?

Syftet är vällovligt med Skolverkets förslag som jag sa i början, det visar i sin vidd lärarens arbete vilket är bra för de som inte är insatta. Men som jag ser det inskränks uppgifterna mycket av skollagen bland annat. 

Gamla tankar
Det är de "gamla" tankarna om hjälp som varit universella i yrket sedan lång tid, rastvärdar, måltidsvärdar, ansvar vid på och avstigning av bussar, ledsagare till olika aktiviteter. Bortplockning, skötsel av lektionsmaterial mm kan mycket väl skötas av andra än läraren.Detta har efterfrågats säkert ända sedan grundskolan infördes Nu kanske detta kan införlivas på bred front.


Så resultatet av denna satsning blir en fråga som är nött och blött i årtionden, utan att man tagit i den tidigare. Hjälp av lärarassistenter blir överlag praktiska frågor som "handräckning" till läraren och kanske en rekryteringsväg för någon. 

Skolverket ger stor uppmärksamhet till mängden lärarassistenter. Den signalen kan ju vara bra, men fler obehöriga vuxna i skolan behöver inte betyda att det blir mera effektivt. Skollagen sätter ju ett stort hinder med att endast legitimerade lärare får undervisa. Här har vi den svaga punkten i hela hanteringen. Skolverket har inte angett när hjälp till elever slutar och undervisning börjar. Vilket ställer till det för den enskilde läraren, som måste ta besluten då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.