Grupper och gruppdynamik är ett väl utforskat område och det skulle vara för stort att behandla i detta inlägg. Jag kommer här att avgränsa inlägget och endast gå in och beröra grupper i relation till gruppdynamik i klassrummet och lärarens ledarskap i samband med denna.
Det man kan säga om dynamiken i olika grupperingar är att den tenderar att bli mer tydlig och mer kraftig ju större olikheter det är i gruppen. När det finns olika poler, olika parter, som ska samarbeta i grupp så uppstår energi. Detta upptäcker man snart som lärare att personer med samma läggning och samma intressen arbetar sämre tillsammans för att lösa uppgifter. Detta beror ofta på att de från början har konsensus i frågor och kan ha svårare att frigöra sig och se andra ingångar i en uppgift.
Om man lyckas klarlägga dynamiken, till exempel genom användandet av olika övningar och skapade insikter så kan man göra denna förståelig för gruppmedlemmarna. Det går ofta att skapa en grund för ett mycket fruktbart samarbete även i tidiga skolåldrar. I dessa åldrar måste man "kratta marken" och visa på hur det är att arbeta i grupp på ett pedagogiskt sätt i småportioner. Det viktiga är att visa att man kan ha olika åsikter utan att man blir störd av dessa.
Fas 1: Tillhöra. Den första fasen som kallas tillhöra, utspelar sig när gruppen är helt ny eller när någon har tillkommit eller försvunnit från gruppen.
Fas 2: Rollsökning. När en grupp tagit sig igenom tillhörafasen kommer den in i rollsökningsfasen, där rollerna i arbetet förstärker gruppens agerande.
(Uppställningen hämtad från fackförbundet ST FIRO-modellen)
Skolans inriktning
Traditionellt, om vi går bakåt i tiden var skolan mera åt det ”uppgiftsorienterade”
hållet. Innebörden av ”uppgiftsorienterad” är att skolan mestadels fokuserat på
prestationer i form av arbete samt att nå kunskapsmålen på det mest effektiva
sättet. ”Relationsorienterad” innebär istället att mer fokus riktas på
den sociala aspekten, social gemenskap och välbefinnandet. Alla förstår att i arbetet med grupper innefattas en relationsorienterad syn på arbetet.
Robert Blake och Jane Moutons begrepp har jag hämtat från
Aspelin, J. (2001): Relationer i undervisningen s.26-33. Där nämner han också
att just relationsdelen är den delen som har blivit åsidosatt i skolans värld.
Ledarskap i klassrummet
”Aspelin (2001) menar att "det finns två olika synsätt på hur man kan se på de sociala relationerna i
undervisningen; det instrumentella och det interaktionistiska.
Det förstnämnda beskriver att läraren upplevs som en typ av hantverkare där hen
är medveten om konstruktionerna av relationer i klassrummet och aktivt arbetar
med dem. I det andra synsättet ser man på relationerna snarare som något som
skapas i samspel mellan människor men läraren är fortfarande närvarande och
aktiv deltagare”. ”. (Anna Olofsson 2017, Gruppdynamik i
klassrummet)
Som alltid brukar man allmänt säga att undervisningen i
skolan bör innehålla dessa båda delar för att vara optimal. Det är förstås lite
”svenskt” att gardera sig med ordet ”lagom” för att alla ska bli nöjda. Men som
sagt, en syntes är oftast det optimala.
”Det bästa resultatet skulle
förmodligen fås genom en blandning av dessa två sätt. Doktor Holfve-Sabel
(2006) konstaterar också i sin avhandling att vid en utvärdering av skolan så
lägger man oftast störst vikt på kunskaper och färdigheter och inte lika mycket
på det som är svårare att mäta som de sociala och emotionella praktikerna.
Utöver det finns det andra viktiga syften med skolan, exempelvis attityder och
värderingar”. (Anna Olofsson 2017)
Min beskrivning av begreppen
När det gäller hur undervisning. så används uttrycken det instrumentella och det
interaktionistiska, Jag brukar förklara begreppen med vardagsorden ”tekniker”
och pedagog. Där teknikern ofta tar läroboksförfattares skrivningar och
underkastar sig dessa som exempel och ser sig själv som utförare. Detta blir ett tydligt exempel utan att generalisera. Det andra
uttrycket pedagog finns det många tolkningar för. Jag brukar använda ord som,
handledare, samordnare, förebild och medmänniska för att beskriva anslaget och
omfånget i yrkesbefattningen.
Lärarrollens allt tydligare del
Lärarrollen har sedan 1970-talets början alltmer lutat åt handledning i
klassrummet, dvs läraren blir handledare/medhjälpare. Genom detta ska eleverna
vara aktiva i lärandet, vilket har använts i grupparbeten, elevforskning och problembaserat
lärande. Att vara aktiva inbegriper också förstås också dialog och diskussioner
av olika typ. Alla som är lärare förstår anslaget och vet att undervisning i
stora delar går ut på just handledning.
”Medmänniskan”
Som ny lärare fick man rådet från mera erfarna lärarkollegor att man skulle
vara ”sig själv” i klassrummet. Om man inte är det så genomskådar eleverna
detta ganska omgående. Kollegorna skickade också med, att man först måste erkänna för sig
själv hur ”man är” utan att förställa sig och sedan agera utifrån detta. Självinsikten är viktig och kunskapen om varför man reagerar på ett visst sätt.
Detta för oss över på medmänniskans roll i klassrummet. I
början är den, den svåraste att ta till sig, eller våga ta till sig. Alla
nyblivna lärare vet att de första åren är man fullt upptagen med att lära
yrkets innehåll och då finns mycket lite plats att just vara sig själv. Men när
man kan se sig själv som man är så infinner sig medmänniskans i yrkesrollen. Medmänniskans roll är att "läsa" mellan raderna och att ha "känselspröten" ute för att läsa av klassrumsklimatet och till exempel olika underliggande strömningar. När man kommer så långt, då
inser man att detta var den lätta biten egentligen, att släppa på garden.
Lärarens uppgift i det elevcentrerade lärandet
En lärares uppgift är att skapa ett bra arbetsklimat och vägleda grupper,
enligt ”den osynliga handen” (Löwenborg och Gíslason (2003) som är en metafor
för det sociala nätverket i klassrummet, där lärarens finns som mentor och en "hjälpande" hand under arbetets gång.
”Lärarens roll i och med den
metaforen, betyder att läraren tar ett steg tillbaka i klassrummet och finns
mer i bakgrunden gällande elevernas relationer. Det ingår i lärarens ledarskap
att stärka gruppens gemenskap. Ledarskapet i klassrummet benämns ibland som
klassrumsledarskap och målet är att främja lärandet”. (Löwenborg och Gíslason 2003)
Då är det den personliga läggningen ett viktigt ingångsvärde
i detta arbete. En vanlig fälla är att den nyblivne läraren tar på sig
”kompisrollen”. I skolan brukar denna bli enbart ensidig, då eleverna själva
väljer sina kompisar. Man får aldrig glömma bort att läraren har en
maktposition, även om man inte framhåller den. Denna ska hanteras varsamt brukar jag säga. Ofta är förebilden
den optimala motorn i undervisningen, och är alltid viktig att komma ihåg. Eleverna vill ha en lärare "de kan lita på", inte en kompis, det kan inte nog framhållas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.