Jag ska i detta inlägga titta lite närmare på de olika läroplanernas och kursplanernas inriktning. Bakgrunden för mig är studien ”Läroplaner under 50 år i grundskolan – en analys”. Området är stort så jag utgår från en översiktlig behandling av den naturvetenskapliga delen av styrdokumenten. Att försöka gå till botten med hela resonemanget ter sig ogörligt, kan jag konstatera. Först några översiktliga rader om läroplanerna i stort med inriktning på en övergripande ansats. Först kan jag konstatera att läroplanernas och kursplanernas mål stöps ibland om med andra uttryck, men i grunden finns innehållet kvar i stora drag upplever jag. Man gör sammanslagningar och andra indelningar som i många fall bara blir kosmetika.
Läroplanernas inriktning i stora övergripande drag
Lgr
62 och Lgr 69
Lgr
62 och 69 betonade medborgerlig allmänutbildning samtidigt som kunskapsinnehållet
skulle vara okontroversiellt och inte ge upphov till kritiskt ifrågasättande. (Löfdahl
1987)
Lgr
80 beskriver skolans roll som att ge fostran och medborgerlig kompetens.
I läroplanen uppmålas samhället som konfliktfyllt; demokratins fortlevnad är
inte självklar utan demokratin måste försvaras i skolan. (Löfdahl 1987)
Skolan skall aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling.
Enligt Lpo 94 ska undervisningen utveckla elevernas förtrogenhet med
naturvetenskaplig kunskapsbildning och färdigheter som att ställa
frågor, eller hypotetiska svar, som de sedan kan pröva genom egna
experiment.
I
läroplanen och tillhörande kursplaner angavs målen som uppnåendemål och
strävansmål för årskurserna fem och nio
I Lgr 11 betonas faktakunskaperna som får en central roll. Samtliga kursplaner till LGR 11 innehåller beskrivning av centralt innehåll i undervisningen samt beskrivning av kunskapskrav, vilka för årskurs 4–6 och årskurs 7–9 är relaterade till betyg. I och med denna läroplan rubriceras det centrala innehållet utifrån olika kategorier till exempel fysiken och världsbilden och fysikens metoder och arbetssätt. Utredningen ”Vad ska elever lära sig angående naturvetenskaplig verksamhet? blir central.
Jag upplever att LGR 11 vill uttrycka kunskapskraven som en absolut kärna som läraren kan utvärdera med olika matriser. Ibland som synligt beteende, ibland som "synlig kunskap".
Läroplanerna behandlar också elevernas medverkan i lärandet i olika grad
”De tidiga läroplanerna Lgr 62 och Lgr 69 saknar mål om att
eleverna ska lära sig ställa frågor, formulera hypoteser eller delta vid
planering av undersökningar. Att eleverna ska lära sig formulera frågor beskrivs
först i Lgr 80 och förändras till frågeställningar från och med kursplanerna
2000. Från Lgr 80 sker en förskjutning av tyngdpunkten från att tala om
”elevernas egna frågor” till kursplanen 2000, som talar om frågeställningar
vilka går att vetenskapligt undersöka. Lgr 11 beskriver dessa förmågor som att
eleverna formulerar frågeställningar och planeringar som det går att arbeta
systematiskt utifrån. Vetenskapligt undersöka har här förändrats till att
arbeta systematiskt” (Anne-Maj Johansson, Per
Olov Wickman Stockholms universitet 2012)
Det går lätt att se hur inriktningen i
läroplanerna ”svänger” och kursplanerna inriktas också, efter det politiska klimatet i samhällsdebatten
och viljan över tid att ”återställa” delar av innehållet till det jag kallar huvudspåret,
dvs med historisk tillbakablick på skolan "Då man lärde sig" som ofta uttrycks i debatten
(Jeanette Henning Kjällström, Sophie Liljemark Höiseth 2010 och Malin Andersen, Dennis Mårtensson 2011.)
Svensk läroplansteoretisk tradition
Den svenska läroplansteoretiska traditionen brukar anses ha sin grund i
Dahllöfs (1967) arbete kring skoldifferentiering och ramfaktorteorin* med
syfte att förklara interaktionen mellan yttre organisatoriska ramverk och
undervisningsprocessen. Detta arbete har sedan utvecklats och fördjupats
vid flera tillfällen (Lundgren, 1979; Englund, 1990; Östman, 1995).
* Teorin bygger på idén att det finns externa faktorer utanför lärarens direkta kontroll, men som ändå har stor påverkan på hur undervisningen faktiskt gestaltar sig (Urban Dahlöv, Ulf P Lundgren 1968)
I studien har författarna ” (Anne-Maj Johansson, Per Olov Wickman 2012) ställt två huvudfrågor:
1) Vad ska elever lära sig om att göra naturvetenskapliga undersökningar?
2) Vad ska elever lära sig om naturvetenskapens karaktär?
Den
första frågan blir för mig intressant.
"I de läroplaner som vi studerat skall eleverna utveckla olika
färdigheter för att kunna genomföra undersökningar eller experiment. Vilka
färdigheter som eleverna skall utveckla varierar i viss grad mellan olika
läroplaner. Vi analyserar de olika färdigheterna och begreppen under de
rubriker som speglar de successiva stegen av en undersökning”
2. Genomförande (datainsamling)
3. Att dra slutsatser (tolka data) samt redovisa dessa
4. Ett kritiskt förhållningssätt
(Anne-Maj Johansson, Per Olov Wickman 2012)
Dock måste sägas att på senare tid har PBL och forskningsinriktade undersökningar fått stryka på foten till förmån för lärarnas mera historiska undervisningstradition. Jag har inga hårddata för detta annat än observationer av undervisningen. Detta menar jag har sin grund i politiska uppfattningar om skolan och lärande.
Elevmedverkan stärks över tid
Det går lätt att se att man över tidens gång
förstärker eleven medverkan i lärandet genom att man förstärker metoden och skapar
en undersökningsmodell enligt pkt 1-4. Min uppfattning är att senare läroplaner lutar sig mera mot metoder för undersökningar. Man närmar sig vedertagen forskningsmetodik i de delar som man kan användas i grundskolan. Men vattnar ur forskningsmetoderna i Lgr 11 till att bli systematiska.
Tidigare läroplaner spelar roll i senare
läroplaner
Författarna till studien ”Läroplaner under 50 år”, visar på att
inriktningen i de olika läroplanerna skiljer sig åt i delar. De framför dock att
lärarnas erfarenheter och kunskaper av tidigare läroplaner spelar in på
genomförandet av undervisningen.
Författarna till studien behandlar tidigare läroplaners inverkan i senare. Frågan är intressant, då man inte kan vara säker på att nya läroplaner implementeras till fullo på klassrumsgolvet. Den enskilde läraren ska anpassa lärandet till de enskilda eleverna säger styrdokumenten, ofta i "lokala kursplaner" (Malin Andersen, Dennis Mårtensson 2011). Då kan det vara lätt att fortsätta enligt tidigare erfarenheter och ämnesinnehåll som man av erfarenhet vet fungerar och välja bort andra delar, för en viss typ av inlärningssvårigheter eller allmänt lärande som exempel.
”Sammanfattningsvis kan sägas att det under 50 år har skett
betydande förskjutningar i svenska läroplaner beträffande vad elever ska lära
sig om naturvetenskaplig verksamhet. Sannolikt kan man förvänta sig nya
förskjutningar i framtiden. Dessa förskjutningar av kommande läroplaners mål
behöver vara grundade på tidigare erfarenheter av läroplaners mål och dess
konsekvenser för undervisningen”.(Anne-Maj Johansson, Per Olov Wickman 2012)
Frågan jag ställde i rubriken Förändras ämnesinnehållet i undervisningen genom de olika läroplanerna? Det är inte så enkel att utreda. Det går att se att det finns förändringar i de olika läroplanerna textmässigt, men att härleda det till de genomförda undervisningsmomenten är svårare att bevisa, menar jag.
Inom pedagogiken kommer man alltid tillbaka till frågan: Är
det vägen eller slutresultatet som är det viktigaste i lärandet?
Källor
Anne-Maj Johansson, Per Olov Wickman 2012 ”Läroplaner under 50 år i grundskolan – en analys” )
Bengtsson, J. & Lundgren, U.P. 1968: Modellstudier i utbildningsplanering och analyser av skolsystem. (Utdrag)
Jeanette Henning Kjällström, Sophie Liljemark Höiseth 2010 "Utbildning och ideologi -en komparativ analys av medborgerlig och politisk bildning i en svensk respektive kubansk kontext"
Malin Andersen, Dennis Mårtensson 2011 "Lokala kursplaner, en politisk nyck?
Dahllöf 1967 "Skoldifferentiering och undervisningsförlopp" (Utdrag)
Skolverket, Kursplaner
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.