I mitt förra inlägg behandlade jag innehållet i undervisningen ”på klassrumsgolvet” och diskuterade om läroplansförändringarna implementerades i klassrummen? Många med mig ställer sig frågande till om det går att förändra skolan från ”skrivborden” på Skolverket?

Bilder www.google.com
Är det så enkelt att skolan helt enkelt inte lämpar sig för ovanifrån skapade
konstruktioner?

Bilder www.google.com
Är det så enkelt att skolan helt enkelt inte lämpar sig för ovanifrån skapade konstruktioner?
Man vill skapa rationalitet, man har en övertro på dokumentation och tillämpar styrningsprocesser som i mina ögon, ”skjuter förbi målet”. En stor del i detta menar jag är att man i grunden inte förstår lärarnas profession. Då denna inte helt följer den smala akademiska traditionen. Lärarens yrke är i högsta grad tvärvetenskapligt och har sin grund i flera vetenskapsteorier. Om man inte har god insikt så kan man inte skapa funktionella förklaringsmodeller. Lärarna ska ju "bryta ner" styrdokumenten till effektiva lärandesituationer för eleverna, vilket man sällan tar med i beräkningen vid förändringar.
”I studien redovisas en stor enighet bland lärarna om att reformerna
”Det är ett känt mönster från utvärderingar
inom utbildningsområdet att mer omfattande reformer behöver tid för att komma
igång, för att få uppslutning och, inte minst, för att få genomslag i
praktiken. Inom skolområdet tar det ofta 10–15 år, ibland ännu längre, innan
man ser resultat av beslutade reformer”. (Skolverket 2013)
Om vi tittar på frekvensen med nya läroplaner så visar tiden mellan de olika planerna att när de beräknas vara implementerade och "i full drift " då införs en ny läroplan. Lgr 94 är möjligen undantaget där man haft chans att få genomslag, men det är dock det enda exemplet
Grundförutsättningarna
skiftar
En statlig utredning från 2019 (SOU
2019:40) visar på att förutsättningarna för skolor skiftar. Om man ser svensk
grundskola som en enhet i tanken och agerar utifrån detta så blir det fel. Om
man stoppar in indata som präglas av generalisering så får man utdata som
präglas av detsamma.
”Det är otvetydigt att skillnaderna i
elevresultat mellan olika skolor har ökat trendmässigt under flera decennier.
Det är också uppenbart att skolor har blivit betydligt mer socialt segregerade
under denna period”. (SOU 2019:40)
Som de flesta vet så ska meritvärdet spegla det resultat som skolan ger kunskapsmässigt. Meritvärdet är
ett statistiskt mått som används av skolmyndigheter för att påvisa samlat elevresultat mm
”Kvalitetsskillnaderna mellan kommuner är tydliga. Storstadskommunernas skolor har högre mervärde än landsbygdens skolor. Skillnaderna har dessutom tilltagit över tiden, vilket har drivit isär”. (SOU 2019:40)
Meritvärde ett trubbigt instrument
Flera forskare har
pekat på svårigheterna att identifiera skolnivåeffekter (se t.ex. Manski, 1993;
Moffitt, 2001; Angrist, 2014) "mått på effektivitet” av skolans insatser.
Generaliserad bild av skolan
När man ska försöka förändra skolan och ämnesinnehållet måste man ha god
kunskap om vad som händer i vardagen på klassrumsgolven. Många ansatser faller
redan innan man har börjat om man har en bild av skolan som inte speglar verkligheten. Man förstår tydligen inte att förändringarna måste innefattar
lärarna från start, deras lärarutbildning/ erfarenheter och den enskilda ”skolans syn” på hur
man genomför uppdraget måste vara en viktig aspekt
Kan man påverka skolan uppifrån?
Frågan Kan man påverka skolan uppifrån? är intressant. Frågans svar blir nej, menar jag, om man inte involverar de som ska genomföra undervisningsuppdraget. Endast de yttre ramarna för skolan finns på alla skolor genom styrdokumenten. Men skolans möjligheter att leva upp till dessa skiljer sig markant åt. Innehållet präglas av tillgång på behöriga lärare, hur många obehöriga man har, elevsammansättning, ekonomiska ramar, lokaler, skolornas lokala styrning och ledning.
Min slutsats i denna fråga är klar. Ingen
pålaga pålagd på skolorna uppifrån kan skapa en jämlik, likvärdig skola utan att
de som arbetar i skolan kan bidra med ”verkligheten” och verklighetens syn på verksamheten. Att
alla läroplaner hittills har fått omarbetats och kompletteras talar
sitt tydliga språk. Det är ingen framkomlig väg att lägga en läroplan och kursplaner
som en ”filt över hela grundskolan” och tro att allt blir likadant under denna. Vi har haft denna visdom minst 50 år, men ingen verkar förstå detta på allvar.
Källor
Hargreaves,
Andy Läraren i
kunskapssamhället
Martin Eksath 2020 Jämlikheten i skolan
Poppleton, P. & Williamson, J. (Eds)
(2004) New Realities of Secondary Tachers’
SOU 2019:40 - Utredning
Skolverket 2013 Forskning om skolreformer och deras genomslag


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.