Jag är en stor vän av att använda digitala verktyg i skolan för effektivare och utvidgat lärande. För att denna undervisning ska bli effektiv, så måste lärarna själva ha goda kunskaper i datapedagogik och de digitala hjälpmedlen. Det är viktigt att förstå att det inte går att överföras ”analoga metoder” till digitala metoder rakt över.
När
det gäller distansundervisning, så ställs ytterligare krav på undervisningens
innehåll. Distansundervisningens genomförande kan ses som en samverkan mellan
enskilda lärares pedagogiska digitala kompetens och vilka organisatoriska
förutsättningar som ges till läraren. Det måste alltså finns en tydlig koppling mellan organisationen och den enskilde läraren.
Nya
undervisningsformer
För lyckad implementering av nya undervisningspraktiker behöver lärare ges
tillräckliga resurser.
Pettersson (2019) diskuterar tre centrala organisatoriska utgångspunkter: mål
och visioner, professionell utveckling och övergripande
struktur och organisation. Mål och visioner motiverar
behovet av utveckling och ger legitimitet för att få tillgång till nödvändiga
resurser.
”Målen behöver vara väl förankrade i organisationen. För att möjliggöra lärares professionella utveckling och lärande behöver det avsättas tid och resurser. Den övergripande strukturen avser den digitala infrastrukturen och lärmiljöer som behöver vara anpassade för undervisningsändamålen”. (Pettersson, 2019.)
Införande
uppifrån
Att på kommando uppifrån med lite framförhållning ändra i skolan, gör att lärare inte hinner
förbereda sig tillräckligt inför förändringar och genom att bearbeta det stoff som ska förmedlas. Men även att
utbilda sig själv i de digitala verktygens verklighet. Det blir för mycket "uppfinna hjulet själv” i den nuvarande situationen och skapa någon form av
undervisning, genom e-post, chattforum eller videomöten.
Skolinspektionen har gjort en undersökning Rapport 2020-06-25 och vänt sig till rektorer i ett flertal gymnasieskolor. Att man riktat sig till rektorer har ju en anledning, de är arbetsledare. Men min erfarenhet av rektorers kunskaper om vad som tilldrar sig i undervisningssituationerna är begränsad. Redovisningen kan bli generell och innefatta skönmålning av resultaten av distansundervisning. Detta har skolinspektionen konstaterat i flera fall.
Iakttagelser som tidigare setts och som denna rapport bekräftar
− Rektorer upplever att
övergången till distansundervisning i stort fungerat under den aktuella
perioden.
− De flesta skolor har följt ordinarie schema och avräkning av
undervisningstid har därmed enligt rektorerna inte behövts.
− Flertalet praktiska moment har kunnat utföras genom att till exempel övningar
sker i hemmet, att ta in elever i mindre grupper, samlingar med vissa grupper i
parker och genom att visst material skickas hem till eleverna.
−
Det har funnits utmaningar för lärare att klara allsidig betygssättning. Lärare
har pekat på att underlag inte funnits för att bedöma elever i alla moment.
−
En stor saknad finns bland eleverna efter social gemenskap och detta har varit
det mest svåra området att klara digitalt.
− Rektorer har pekat på att uthålligt klara motivation och
ansträngning hos eleverna varit den största utmaningen. Nu finns en tidpunkt
att förhålla sig till när skolorna åter kan öppna till hösten.
Distansundervisning är inte bara lärarens angelägenhet
Distansundervisningen
ska inte ses som den undervisande lärarens enskilda angelägenhet, utan
utvecklingen av distansundervisningen är hela organisationens uppdrag.
Pettersson (2018b) analyserar i sin litteraturstudie 41 artiklar om hur digital
kompetens i utbildningssammanhang synliggjorts i fråga om policydokument,
organisatorisk infrastruktur, strategiskt ledarskap och lärarens
praxis.
Fjärrundervisningen får, enligt skolförordning (185/2011), endast anordnas om,
1. Det saknas lärare som uppfyller behörighets- och legitimationskraven enligt
skollagen
2.
elevunderlaget är otillräckligt.
Att fjärrundervisningens användning villkoras innebär att
undervisningsformen inte nödvändigtvis ses som ett likvärdigt undervisningsalternativ.
Viktigt att förstå är att skönmålning av resultaten från distansundervisning motverkar den optimala undervisningseffekten, anser jag. Visst med god kunskap hos lärare och elever och goda förutsättningar kan distansundervisning ändå närma sig närundervisning, framförallt hos äldre elever/studenter.
Higher Education Studies
Pettersson, F. (2018a). Digitally Competent School Organizations –
Developing Supportive
Organizational Infrastructures. International
journal of media, technology and lifelong Learning



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.