torsdag 16 november 2023

Åldersblandad undervisning kommer och går 2

Jag kikar in än en gång i B-skolans värld i detta andra inlägg, som är ett uppföljande inlägg. Åldersblandad undervisning kommer då och då på modet igen. Dock bör man påpeka att i var mans ögon är åldersblandad undervisning "bredare" än traditionell B-skola. Jag menar att man i bakgrunden åldersblandad undervisning, ofta har, och att man kan, ”utjämna” elevgruppernas storlek – administrativt. För att kunna lyckas med att genomföra detta pedagogiskt anser jag, att en förutsättning är att läraren helst har erfarenhet från B-skola och de möjligheter och insikter som finns där. Erfarenhetsmässigt har det visat sig vara svårt att "som ovan" lära sig under resans gång, då man ofta inte är beredd på den planeringsinsats som måste göras, rullande över tid. Detta har förstås både för och nackdelar som allt annat om man ska kunna hålla "normal fart" på lärandet. Tänk logiskt om åldersblandad undervisning ska användas, kan vara ett gott råd.

Närliggande åk är en fördel
Om man vill använda åldersblandade grupper är det viktigt att välja en modell med närliggande åldersgrupper ex år 3 - 4, år 4 - 6, har jag skrivit tidigare . Det som absolut ska undvikas är modeller som ex åk 2 och 4, vilket ska beskriva längre ”hopp mellan åkgrupper än vad som är motiverat pedagogiskt, anser jag. ” Ett skräckexempel i mina ögon är t ex åk 1 och åk 4 eller liknade, som jag sett i sinnevärlden. De har på förhand varit "dömda", då avståndet mellan läs och skrivinlärning i åk 1 och åk 4 sökande av kunskap är praktiskt för stort. Framhärdar 
man måste man individualisera en grupp åk 1 med sitt grundläggande lärande och en grupp åk 4, vilket gör att man inte får en optimal resursundervisning i mina ögon. Vilka blir då plusvärdena?

Bilder www.google.com


B - skolmetodik tillför nya möjligheter även i en vanlig klass med en åk
Många lärare har inte stött på B-skolmetodik i sitt arbete i en ”vanlig" klassgrupp -  en åk, vilket menar jag är synd, då den har mycket att ge personligt till eleverna som arbetar med denna metodik. Genom ämnesväxling, (passar bra i modeller med "eget" arbete). Genom planering vet eleverna när de kan ta hjälp av läraren och när de sköter förelagda uppgifter själva  när läraren måste fullfölja sina genomgångar utan att "bli störd" mm. Om eleven som arbetar självständigt ”kör fast” i ämnet, så finns en arbetsmässig fortsättning utstakad som denne tar vid. Lätt att "kraftsamla" individuella resurser ex 2 lärare, vid tvålärarmodell, på en mindre grupp i de tillfällen det behövs, då eleverna är inskolade på detta sätt att arbeta, brukar det inte bli några större problem.

Inskolningen a och o för att lyckas
Om eleverna är väl "inskolade" kan man bedriva matematikundervisning eller annat ämne för t ex två åk på samma lektion, precis som "vanligt". Läraren kan då säga t ex då i början på lektionen vilken åk som har förtur med genomgång. Anger sedan när det är ”fritt fram för alla". Vid tvålärarmodellen är man förstås mycket friare att ge stöd till alla åk under en lektion. Viktigt även här att inte meddela klassundervisning per åk med en fast organisation. Man förlorar då en flexibel resursmodell som är  "individualiseringens"  fördelar, vilket ofta är nödvändiga för eleverna.



Lite mera om att arbeta i en B-skola

När det gäller de flesta ämnen så följs dessa upp ämnesvis på vanligt sätt, då kontinuiteten i dessa ämnen är viktig. Läromedlens uppläggning spelar också in här, då man inte kan ”hoppa hit och dit”. Erfarenhetsmässigt har man dock använt en speciell modell för NO och SO-blocken - tidigare Oä-ämnena i B-skolan  ("Ena och andra året")

Undervisning i NO och SO (I en B-skola)
Erfarenhetsmässigt arbetar man i dessa block med fördel som ämnesområden, även då blocköverskridande vid behov,  (som täcker båda åk under 2 år), där ex de olika årskurserna arbetar på den ”vanliga” nivån för denna egna åk. Den gängse modellen är att man arbetar efter modellen, Det ena året och Det andra året. (man delar upp undervisningsinnehållet årsvis). Detta är en nödvändighet för att inga ämnesluckor ska uppstå i en arbetsområdesmodell.

Halva klassen kvar ett år till i en B - skolklass
(indelning 1-2, 3-4, 5-6 som ex)
Eftersom det kommer en ny åk 3 varje hösttermin (i en 3-4:a), i en B-skola så måste varje ämnesområde starta på åk 3 nivån, särskilt under höstterminerna, för att dessa elever ska kunna följa med. Åk 4 får ”svårare” underlag och uppgifter inom området som ska redovisas. Resultatet av dessa båda år (2 år) är att då har man inhämtat allt för båda åk) innan uppflyttning till åk 5 (5-6) för halva klassen.



Fördelar med åldersblandad undervisning ex B-skola ex åk 3 – 4.

* Yngre elever kan få goda förebilder i äldre elever.

* Små skolor kan överleva på landsbygden.

* Elevkontakter i skolarbetet över årskursgränserna.

* Kraftsamling med resurser om det behövs - B-skolmodell

* Man kan ”passivt” få kunskaper när man lyssnar under färdighetsträning. (Förförståelse)

* Utvecklande modell, där eleven så småningom blir "självgående", kan arbeta framåtsyftande med förelagda uppgifter, genom läraren, eller se sin egen studiemodell tydligare

Nackdelar med åldersblandad undervisning. (Ren B-skolmodell  är dock att föredra”)

* Hårt styrd planerad organisation, engelska, idrott, slöjd, hemkunskap mm, ska ha sin tid, där ämnet följs upp ämnesvis för respektive åk över tid. En bra förutsättning för en effektiv undervisning är då en tvålärarmodell, vilket ger flexibilitet

* Svårt att improvisera spontant - eleverna har olika göromål.

* Ett antal kursplaner och studienivåer måste hållas aktuella och följas upp samtidigt, för måluppfyllelse.

* Skollokalerna är ofta inte anpassade. Vilket kan vara störande i början för eleverna.

OBS! En fälla finns i systemet.
Det kan tyckas smart att använda äldre elever i undervisningen för yngre elever som en inarbetad modell. PROBLEMET. Den äldre eleven missar då lätt sitt eget lärande.

Källor

Johansson E-A (2010) Åldersintegrerat ger sämre kunskaper. Essays on schooling, gender, and parental leave (Avhandling)

Lundgren P med fl (2014), Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare

Skolverket ,Planera, organisera och följa upp kollegialt lärande

Svensson P med flera Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare DIVA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.