söndag 29 november 2009

Föräldrars utbildning påverkar elevers slutbetyg allt mer skriver Skolverket.

Denna rubrik visar att skolan i många stycken har misslyckats. Skolan är en central samhällsfunktion, som har till uppgift att skapa ett inlärningsklimat för alla barns lärande. Skolan skall vara kompenserande och ska stimulera till ett aktivt lärande oavsett bakgrund, det är uppdraget.

Skolan resultat visar på ett växande samhällsproblem, där många elever går ur skolan utan att ha tillgodogjort sig de kunskaper och färdigheter man behöver i ett informationssamhälle. Då menar jag att vi måste ha ett “systemfel” i vår svenska skola, då föräldrars medverkan är ett absolut måste för goda studieresultat. Jag kan bara tolka Skolverkets undersökning som att föräldrarna måste sköta ren skolundervisning för sina barn, de delar som skolan misslyckats med.

Alfabetet Vi får inte begå det misstaget att fokusera på elevernas skolresultat, då de uppenbara “systemfelen” ligger på helt andra plan. Ett är att skolan “töffar”  på som om inget hänt i tiden. Att diskutera dessa “systemfel”  har enligt min erfarenhet nog  låg prioritet i flera lärarled. Skolans konservativa organisation skymmer sikten för många lärare. Ibland blir de jordnära sakerna mycket mera viktiga än visioner och pedagogiska diskussioner, menarjag.

Skolverket skriver:
”Föräldrarnas utbildningsnivå är den bakgrundsfaktor som har störst betydelse för elevers slutbetyg i grundskolan. Betydelsen har också ökat under flera år. Läsåret 2008/2009 hade elever med föräldrar med grundskoleutbildning ett genomsnittligt meritvärde på 159,4. Motsvarande siffra läsåret 2007/2008 var 162,6 och åren dessförinnan 164,4 och 165,1. För elever med minst en gymnasieutbildad förälder var det genomsnittliga meritvärdet 193,9 - en svag ökning jämfört med förra läsåret. För elever med minst en högskoleutbildad förälder var det genomsnittliga meritvärdet 231,4.”

Vi lever i ett högteknologiskt samhälle, med en skola som bokstavligen ligger i en “grop” ganska opåverkad av tidens tand. En framtidsforskare sa på en konferens “man får beundra våra barn som dag efter dag går till “gropen”, till en värld som inte speglar vårt samhälle. I dessa ord ligger mycket sanning tyvärr.

Bomma skolan I samhället utanför skolan förs denna debatt som borde ske i våra skolor utan undantag. De nationella proven i all ära, men ger vi våra elever en ärlig chans att klara dem, med dagens utbildning och dagens skola? Det är den stora frågan. De nationella proven visar på samma resultat som i Skolverkets undersökning – ett stort samhällsproblem. En nedåtgående trend som troligen blir svår att stoppa, med vår nuvarande skolpolitik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.