torsdag 22 november 2012

Hur kan man bli en bra lärare för eleverna ?

Den här frågan har säkert alla lärare ställt sig någon gång. Några ställer säkert frågan mycket oftare än så.

Vad säger eleverna om en bra lärare?
En bra lärare är stödjande, berömmande och personlig, dvs läraren ska vara lyhörd, stöttande, omtänksam, läraren ska se till hela eleven, vara kamratlig men ändå hålla distans.
En bra lärare är rättvis, likhet för alla eller olikhet efter varje elevs behov.
En bra lärare sätter gränser, dvs en lärare ska vara sträng, bestämd, hård och engagerad”.
(Elisabeth Hesslefors Arktoft) (Tebelius & Claesson, 2000, s. 118).

Hur en lärare uppfattas beror på vilken ledarstil hon/han använder.
Traditionellt talar man om tre typer av ledarstilar: auktoritärt ledarskap, demokratiskt ledarskap och en
låt-gå mentalitet”.
(Maltén, 1997, s. 169).


Bild Jill Dukie

Tittar man på ledarstilar och vad eleverna anser, så ser man att det demokratiska ledarstilen bäst passar in på deras svar. Om man tittar på de andra ledarstilarna så kan man anta att den auktoritära ledarstilen tar man till om man är osäker, rädd eller inte bemästrar sitt ämne eller klassrumssituationen.

Låt gå-ledarstilen förväxlas ofta med snällhet, men läraren är ofta osäker i sin lärarroll och även här spelar rädsla, egen självbild säkert ofta en avgörande roll. Om man som lärare inte kan genomföra en lektion som man tänkt sig så “lämnar man över till eleverna” att slutföra den som ett exempel. Ledarstilen visar ofta på otillräcklig planering och brist på didaktisk kunskap, anser jag.

Om man följer den allmänna lärarlegitimationsdebatten om kompetensutveckling för lärare, så betonar man nästan enbart djupare ämneskunskaper, det är förstås bra. Men man kommer inte åt undervisningens kärna som stavas “didaktik”. Didaktiken ska används i skolan för att analysera inlärningssituationen och utifrån denna analys fatta beslut om hur undervisningen ska bedrivas.


Bild www.google.com

Följande didaktiska frågor måste alltid besvaras: Vad ska läras ut?, varför ska det läras ut?, hur ska det läras ut?, för vem ska det läras ut? Det betyder att didaktiken försöker ge säkrare beslutsunderlag för att bland annat kunna lägga upp undervisningen och att följa styrdokumenten.  Här menar jag att det brister hos många lärare. Det blir ofta lättare att följa lärarhandledningen än att ställa frågorna och analysera, upplever jag. Men som alla vet, så tar lärarhandledningens uppläggning  ingen hänsyn till elevgruppens sammansättning, eller hur?

Hur kan man då bli en bra lärare?
Det har säkert många försökt sig på att beskriva tidigare. Av det ovan skrivna betyder det att läraren måste ha god insikt om sig själv och sitt sätt att vara, anser jag. Man bör inte förstärka sin maktposition som man ändå har i sitt arbete. Man ska ha god kunskap i didaktik och att alltid fråga sig “varför arbetar jag i skolan?” Att man har goda kunskaper i psykologi menar jag är en förutsättning för att lyckas och få insikt om sig själv. Naturligtvis bör man ha god kunskap i pedagogik och i sina ämnen det är ju underförstått.

Mycket mer än man tror, beror på om man har “mognat” som människa, som i sin tur ger förutsättningar för vad elever sätter främst hos läraren, att vara lyhörd, stöttande, omtänksam.

Detta är min syn på en “bra lärare”, vilket alltså inbegriper lärarens insikt om sig själv och god ämneskunskap och djupare insikt i didaktik, psykologi och pedagogik. Till detta kommer en vilja att ständigt förnya sig. Allt sammantaget med ett demokratisk ledarskap ger goda förutsättningar för att bli en bra lärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.