torsdag 25 september 2014

Vägval skola …… ?

Nu efter valet blir det svårt att överblicka vilken väg skolan kommer att ta. En del vallöften måste stötas och blötas och säkert  omvandlas för att kunna bli genomförda. Man kan anta att skolfrågan kommer att hamna i ett vakuum till en början, då flera av Alliansens skolförslag säkerligen inte går att så lätt förena med den nya regeringens. Det finns fortfarande flera olika utvecklingsspår, lärarnas status och löner, vikande skolresultat och framtidsinriktning som måste utvecklas. Alla dessa frågor är viktiga på sitt sätt,  alla verkar på kort och lång sikt och kommer att diskuteras, vilket gör att de då kan divergera åtskilligt. De flesta undrar nog hur skolan ska förändras från dagens inslagna väg?


Bilder www.google.com

“För att vända den trenden räcker det inte med de skolförslag som lagts i valrörelsen. Det behövs en grundlig utredning där man vänder på alla stenar och förutsättningslöst går igenom konsekvenserna av kommunalisering, privatisering, marknadsutsättning, mål- och resultatstyrningen och alla de andra frågor som kan ha påverkat skolans utveckling. En utredning där man noga lyssnar till vad forskningen och parterna säger och där man strävar efter ett brett samförstånd för att lägga fast en långsiktig ny skolpolitik”.(Sten Svensson 2014)

Skolan på väg?
Sten Svenson pekar på de svårigheter skolan står inför om man ska ta ett helhetsgrepp på skolfrågan eller om man ska fortsätta “dutta”. Alliansen har ägnat sig åt pappersreformer, den billigaste vägen för att frisera skolan på ytan. Att bara gå fram med “dammvippan” år efter år när det är en “storstädning” som behövs, detta har allt fler insett. Alliansen har också lagt sig i den svenska modellen för löneförhandling, och rört till villkoren för lärarna, menar jag. I utredningen SOU 2014:5 finns redan ett grundmaterial, där man visar på misstag, felsatsningar och oförmåga att skapa en jämlik skola. Här behandlas även skolan styrning och elevers och lärares villkor. “Debatten i Sverige förs mot en bakgrund där det ofta uppfattas som självklart att den skola vi känner sedan mycket länge – med sina skolämnen, lektioner, bänkar, läxor, prov och betyg – är den vi ska ha även i framtiden. Progressiva idéer och idéer om en mer demokratiskt fungerande skola försköt sättet att se”. (Mats Björnsson 2014, har varit analytiker och ämnesråd i Utbildningsdepartementet)

gammal skiola

Traditionell skola – lösningen?
Många med mig har ifrågasatt den traditionella bilden av skolan som man oftast använder i politiska kretsar. Så länge man inte på djupet ser över skolans organisation, styrmedel och inriktning så kommer vi att se en skola med vikande resultat, anser jag. Den eviga frågan dyker alltid upp när man i allmänna termer diskuterar skolan. “Är skolan till för eleverna eller är eleverna till för skolan?. Vi måste få en skola där elevernas lärande står i centrum på ett verkligt sätt. Jag menar att skolans “styrelsemän” måste lära om och se till de elever som finns i klassrummen. En skola som i dagens Sverige talar till eleverna och inte med dem är dömd att snart gå under. Vi ser redan nu tecknen, då eleverna inte känner igen sig i skolan från sitt övriga samhällsliv. Att ha en skola med ideal från en gången tid och som är isolerad från samhället i övrigt fungerar inte längre. Det finns nu ett antal modernare bildningskällor och verktyg än skolan, som bättre svarar upp mot elevernas krav. Synen på skolan och att tillåta den vara som en “skyddad verkstad” i samhället måste först bort innan man kan gå vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.