torsdag 2 oktober 2014

Eureka!

Skolverket har gjort en genomgripande kartläggning av behörigheten i svensk skola. De obehöriga personerna som “undervisar” blir allt fler i skolan. Lärarbristen gör att även lärare med legitimation får “rycka in” och undervisa i ämnen de inte är behöriga i. “Varannan lärare i gymnasieskolan och var tredje lärare i grundskolan saknar behörighet i de ämnen de undervisar i. Det visar Skolverkets nya statistik som också går att se kommun för kommun. Det är första gången det finns en detaljerad bild av lärares behörighet och läget är alarmerande”, (Skolverket 2014)


Bilder www.google.com

Eleverna bär inte skulden för resultaten 
Har vi nu fått facit på skolans problem kan man undra? Forskare och skolmyndigheter har hela tiden påpekat att lärarna är skolans viktigaste tillgång. Om det förhåller sig som Skolverket säger, så kan man inte lasta eleverna för att vara lata eller uttalat störande i klassrummen och lägga hela skulden på dem som förre utbildningsministern Jan Björklund har gjort, anser jag. Att eleverna inte känner igen samhället i skolan har helt andra orsaker och skapar problem. De måste förhålla sig till det samhälle de lever i och dessutom anpassa sig till skolans värld som i många stycken ser och verkar på ett annorlunda sätt. Det är inte svårt att förstå vilken  “värld” man då väljer i första hand.

Är personer utan lärarutbildning lärare?
Det som stör mig är att man i det dagliga livet bildligt urholkat läraryrket till något som man “inte behöver” någon pedagogisk och didaktisk utbildning för. Jag kan inte tolka det på annat sätt då man benämner obehöriga personer som lärare. I mina ögon och i skollagens ögon är lärare en person som gått igenom någon form av lärarutbildning (nu med Legitimation). Skollag 2010:800 13 § säger: “Endast den som har legitimation som lärare eller förskollärare och är behörig för viss undervisning får bedriva undervisningen”. (Det finns förstås undantag för alternativa utbildningar i ett övergångsskede i 16 §).
Det har ansetts viktigt ända sedan den först lärarutbildningen skapades, att ska man arbeta i skolan så ska man ha utbildning för detta. Det måste vara det lägsta kravet, eller hur? Den situation som skapats av njugga huvudmän ser vi nu resultatet av, menar jag. Det har inte varit framtidsvisioner utan ren och skär ekonomi, kan jag konstatera genom SOU 2014:5. Jag kan genom denna utredning se att de stora förlorarna är eleverna för vilka skolan är till för.

Eureka!
Har Skolverket nu äntligen satt fingern på den springande punkten? Har vi fått en “dålig” skola på grund av det stora antalet pedagogiskt outbildade personer som finns i många klassrum? Eller beror det på att lärare utan ämnesbehörighet har tvingats undervisa i ämnen som de kanske inte behärskar till 100%? Dessa frågorna måste ställas även om de kan tyckas obehagliga. Detta säger man inte direkt i undersökningen, men andemeningen går fram ändå. Alla bör veta att undervisa är mera än att “markera närvaro” i våra klassrum, anser jag. En lärare är bevandrad i pedagogik och didaktik genom sin utbildning, vilket man bedömt vara alldeles nödvändigt för att fullfölja uppdraget som lärare. “Ungefär var femte som arbetar som lärare har inte någon lärarexamen. De kan inte få lärarlegitimation och är därmed inte behöriga att undervisa i något ämne”.(Skolverket 2014). Om detta nu inte är “hela felet”, så menar jag att det starkt bidrar till de försämrade skolresultaten.

“Kejsarens nya kläder ännu en gång”
Detta är första gången som någon säger sanningen om skolan i statistiska tal och säger det rent ut. Det är för många pedagogisk och didaktiskt okunniga personer som försöker sig på att undervisa, detta blir min tolkning av rapporten. Jag har i flera inlägg tidigare gjort jämförelsen med folksagan “kejsarens nya kläder”, där man precis som i dagens skoldebatt hittills förnekat faktum. Visst finns det flera problem i svensk skola än lärarbristen eller att lärare undervisar i ämnen de inte är behöriga i, det ska sägas. Men jag kan än en gång konstatera att det inte är elevernas fel att skolan inte kan utföra vad den är satt att göra. Men som många tidigare sagt så står och faller skolan med sina utbildade lärarna. “Från 2015 gäller kravet på legitimation för alla lärare, vilket innebär att de måste ha rätt behörighet för de ämnen och årskurser de undervisar i. Enligt beräkningar gjorda av Statskontoret kan så många som hälften av alla lärare idag ha ”fel” behörighet”. (bt.se 2014). Detta är det faktum man måste förhålla sig till och inget annat. Att prata bort detta är att svika eleverna och deras vårdnadshavare och i slutänden samhället. Vem är betjänt av detta kan man undra? Vår förre utbildningsminister förstod aldrig problemet, menar jag. Jag får tro att den som tillträder är mera bevandrad i skolan och skolans verklighet, åtminstone hoppas jag det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.