Ibland är livet fantastiskt så det till och med överträffar det mesta man kan tänka ut. Här ser vi hur läraryrket värderas när man hävdar arbetsrätten LAS före behörighet och legitimation som lärare för arbete i skolan.“Skövde kommun tvingas varsla tre lärartjänster.Tre behöriga lärare får gå – medan obehöriga lärare blir kvar”.(Skolvärlden 2013). Om man handlar på det här sättet för att man kan det, visar det på olämpligheten att en kommun ska ansvara för hur skolan hanterar frågor på detta sätt. Man måste ju ha behörighet för att undervisa i skolan. (Skollagen kap 1 § 13). Låt vara att detta gäller absolut från 1 juli 2015. Men detta hanterande verkar på mig som amatörmässigt och inte efter skollagens bokstav. De beslutande behöver snarast se sig om efter ett annat uppdrag, då de bryter mot skollagens anda och visar stor okunskap av dess innehåll, menar jag.
Lärarens uppgifter
Yrkesetiska principer som Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund antog tillsammans 2001.
Lärare förbinder sig att i sin yrkesutövning att:
# Ta ansvar för elevernas kunskapstillväxt, stödja deras personliga utveckling och skapa goda betingelser för varje elevs lärande, utveckling och förmåga att utveckla kritiskt tänkande.
# Alltid bemöta eleverna med respekt för deras person och integritet samt skydda varje individ mot skada, kränkning och trakasserier
inte diskriminera någon med avseende på kön, sexuell identitet, etnisk, politisk och religiös tillhörighet eller social och kulturell bakgrund, inte heller p.g.a. förmåga eller prestation.
# Stödja elevernas rätt till inflytande över sin utbildning och stärka deras ansvarstagande för sina studier vid utvärdering.
# Bedömning och betygssättning vara sakliga och rättvisa och därvid motstå otillbörlig påverkan verka för att upprätthålla förtroendefulla relationer med eleverna och med deras föräldrar/vårdnadshavare och vara lyhörda för deras synpunkter.
Detta är det pedagogiska uppdraget. Till detta tillkommer det ansvar för de uppgifter och den information man får i tjänsten.
# Vara varsam med information om eleverna och ej vidarebefordra information som mottagits i tjänsten om det inte är nödvändigt för elevens bästa.
Bilder www.google.com
Intressanta spörsmål
“För att självständigt få ansvara för undervisningen och besluta om betyg gäller att läraren har lärarexamen för den undervisning som bedrivs och har lärarlegitimation. Har läraren anställts före den 1 juli 2011 får denne dock undervisa och sätta betyg t.o.m. den 30 juni 2015”.(Norstedt juridik 2014)
Skollagen 2010:800 Kap 1 15 § “En legitimerad lärare eller förskollärare har ansvar för den undervisning som han eller hon bedriver”.
Här får man ett delikat spörsmål efter 1 juli 2015, då obehöriga inte får sätta betyg. Då måste en behörig lärare göra detta tillsammans med den obehörige, men ändå ansvara för betygsättningen. Om man läser paragraf 15 så blir det mycket intressant. Hur ska den behörige läraren kunna ansvara för betygen då?
En obehörig person som anställs för undervisning exempelvis i grundskolan efter 1 juli 2015 och som inte formellt är lärare, dvs han/hon är inte utbildad lärare. Kan man titelbestämma denna person som “lärare” och lägga på allt det ansvar som en lärare med legitimation har? Vad finns det för lagrum för detta? Vilken juridisk introduktion görs och av vem? Ansvaret faller förstås på rektor kan man tänka, men hur kan denne upprätthålla tillsyn över vikariernas dagliga göromål? Då måste behöriga lärare bistå , då rektor sällan är så inblandad i undervisningen att detta är genomförbart. Men har dessa lärare mandat för detta eller måste de överhuvudtaget göra detta arbete i sin tjänst utan lönetillägg? Här finns ett fackligt mörker, då detta blir en form av mentorskap man deltar i menar jag.
Flera arbetsuppgifter utan högre lön?
Då betyder ovanstående att de behöriga lärarna får flera uppgifter som egentligen inte ingår i deras egna arbete. (Se Skollagen kap 1 § 15). Det blir mycket merarbete när var femte lärare inte får sätta betyg (Skolverket 2014). En samvetsfråga måste ställas: Kan man sätta rättssäkra betyg för elever, då man inte genomfört undervisningen själv, det är frågan? Då man sätter så stort värde på betyg i samhället, så är detta en klart angelägen fråga. Vi har ju naturligtvis svaret – det går inte. Men arbetet ska ju genomföras ändå och betygen ska anses som rättssäkra…...!? Detta kommer säkert att bli en vanlig orsak till att överklaga betygen, kan man tänka. Det verkar helt klar tragikomiskt efter politikernas klantiga tillställning och de offentliga “lögnerna” om betygens betydelse och okränkbarhet som mätare på “kunskap”, anser jag.
Vi som är lärare vet hur det ser ut i det dagliga arbetet på andra plan också, när obehöriga ska undervisa i ämnen de kanske inte har aktuella. Då blir nästan alltid den behörige lärare som undervisar i ämnet tillfrågad om hur man kan göra. Detta har varit lärares obetalda handledaruppgift så länge jag varit lärare. Att sedan undervisningen ibland hankar sig fram trots handledning är det ingen som bryr sig om, bara det finns en fysisk person i klassrummet. Här är då ofta kvalitet i skolan underordnat, men denna ska ju faktiskt garanteras av rektor. En rektor som sällan har insyn i verksamheten står alltså som garant för denna. Man kan ta sig för pannan och undra vilken värld vi lever i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.