Som lärare ser man helt klart utmaningen, när det gäller språkutbildning, grundskola- och gymnasieutbildning. Vi har nästan en hel årskurs "extra" som ska beredas plats i utbildningssystemen. Vi ser bland annat trycket på sjukvården, skolan och arbetsmarknaden. Många flyktingar har levt under svåra förhållanden och behöver mera sjukvård än man beräknat. Många har en bristfällig skolgång som bara det ger utmaningar.
Politikerna har inte haft förmåga att sätta in sig i de verkliga problemen, menar jag. Man har sett det akuta bostadsproblemet som det största. Visst alla måste ha tak över huvudet i ett land som vårt med skiftande årstider. Men "följdverkningarna" har man i stort missat
Bilder www..google.com
Men de stora problem som återstår är bland annat skolan. Den stora flyktingström som kom 2015 kom mycket olämpligt om man ska se till den lärarbrist som vi har med utbildade lärare. Svensk skola hade redan ett problem innan den stora invandringen kom. Nu späds detta problem på rejält och trycket på skolan och lärarna blir allt större, när det gäller lokaler, skolmaterial och som sagt utbildade lärare.
Visst säger den oinvigde, vi kan förse skolan med arbetslösa akademiker, ingenjörer och andra med högskoleutbildning. Problemet är att industrin inte har tillräckligt med arbetskraft ur dessa grupper. Att ta in personer utan pedagogisk högskoleutbildning, minskar skolans effektivitet att ge en fullgod utbildning till barn och ungdomar. Historiskt har det visat sig att dessa ungdomar blir kvar i landet. Om inte deras skolutbildning kan bli fullgod från början får vi bara flera följdproblem som kanske senare leder till arbetslöshet.
Från politiskt håll har man yrvaket vaknat upp och förstått kommunernas svåra sits. Man har börjat ge extra "stödpengar" till kommunerna. Jag ser dessa som en droppe i havet. Problemet med skolan löses inte med pengar i första hand. Det som behövs är ett stort tillskott på lärare med lärarlegitimation.
Jag menar att samhället har skapat lärarbristen genom sin njugga inställning till lärarlöner och att man helt missat lärarnas arbetsförhållanden, Den kommunala uppsplittring av skolan, där varje kommun främst sett till sitt eget, har bidragit till detta.
Jag kan konstatera att invandringen till sist öppnade ögonen på både stat och kommuner. Nu står man där med sin "tvättade hals" med problemet i knät. På kort sikt är skolans problem svårlöst om man ska se till att skolkvalitet finns i varje klassrum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.