Nu börjar vi skönja arbetet med ny läroplan för skolan. Det är vanligtvis c:a 11-15 år mellan dessa om man ska se till tidigare intervall..
”Att
förändra läroplanstext innebär inte att skolverksamhet, undervisning eller
bedömning förändras i enlighet med intentionerna, skriver Daniel Sundberg. För
det senare krävs att en rad ytterligare stödjande insatser och förutsättningar
för arbetet föreligger” (Magnus
Hultén SOS 2022)
Vi som arbetar eller har arbetat i skolan vet hur svårt det
är för nya läroplaner att få fäste i den dagliga verksamheten. Av erfarenhet
vet jag att det tar år att implementera nya läroplaner i vardagsverksamheten.
Inte sällan har jag hört kommentarer som, "nu kommer det en ny läroplan när vi
nu äntligen arbetar efter den förra".
”Nya läroplanstexter utgör bara själva ytlagret av
förändringarna. Men de utgör som policyprogram en grundstruktur med koordinater
för skolans och verksamheternas riktning, undervisningens former och innehåll
och bedömningens utformning. När nu nya läroplaner och kursplaner ska sjösättas
2022, aktualiseras förstås frågan om vilken effekt och vilka konsekvenser de
kommer att få”. (Daniel Sundberg.
lärare och professor i pedagogik 2022)
Tre övergripande motiv för nya läroplaner 2022 har
varit att:
1. Betona faktakunskaper mer, för att tydligare fokusera på det viktigaste i
ämnet och att åstadkomma en bättre balans mellan fakta och förmågor.
2. Revidera det centrala innehållet för att inte överlasta med för mycket
stoff (anpassa till undervisningstiden) och för att åstadkomma en rimlig
progression mellan årskurser.
3. Göra kunskapskraven mindre omfattande och detaljerade för att minska risken
för en ’baklängespedagogik’ (kunskapskrav benämns i stället för
betygskriterier). (Skolverket)
Det som jag fäster mig vid är
den första punkten ”betona faktakunskaper”. Det är ju det som forskare under
lång tid har vänt sig emot, i den betydelsen statiska fakta som betecknar ”svaret”. Att kunna återge enskilda fakta är ibland tecken på gott minne och inget bevis på djupare kunskap. Men kunskap
är ett begrepp som ofta förekommer i läroplanen och som de flesta har en ungefärlig känsla
för vad det betyder, Om vi tillfrågas att ge en mer uttömmande, men även en logisk
definition så kan även skolpersonalen få svårt att hitta den inre kärnan. De flesta
vet att skolans verksamhet bygger på föreställningar om vad kunskap och lärande
innebär.
Punkt två och tre är det som lärare efterfrågat under lång tid. Då man menat att
innehåll och timantal inte varit i takt. När de förra kursplanerna skulle revideras så uppstod traditionellt motstånd att man ville agera efter punkt 2 och 3 ovan och sovra i dem.
Skolverkets
analys av ”gamla” läroplan 11 ger
Skolverkets behovsanalys visar att mål enbart
formulerade som förmågor i vissa fall kan ha bidragit till alltför höga krav på
analytiska förmågor på bekostnad av ämneskunskaper.(Skolverket)
Tittar man på orden och analyserar dessa betydelsen för ”förmågor” som är det detsamma som duglighet, talang, kunnande, skicklighet, begåvning, fallenhet, anlag. ork, kraft, styrka.
Sedan sätter man ämneskunskaper som motsättning till analytiska förmågor, vilket jag menar är helt taget ur luften. Förmågor beskriver ” honnörsord”
som har betydelse för att lära sig. Ämneskunskaper är innehållet i ett ämne som
man ska lära.
Lärandeprocessen
Analytisk
förmåga I det vanliga livet, där man analyserar
verkligheten, där måste man som elev överväga olika omständigheter, se olika alternativ,
fördelar och nackdelar, och först därefter dra en generell slutsats som just
omfattar ämneskunskaper. Detta menar jag är själva lärandeprocessen, där man
genom den inre dialogen befäster kunskaper.
Skolverket påstår i generella termer att lärare ställer för höga krav på analytisk
förmåga på bekostnad av ämneskunskaper. Använder man inte den analytiska
förmågan och applicerar den på just ämneskunskaperna för att hitta den "inre kärnan"? Skolverket tycks tro att man i gemen dissekerar alla begrepp och ältar dessa i oändlighet, uppfattar jag, av deras skrivning.
”Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former - såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet - som förutsätter och samspelar med varandra. Skolans arbete måste inriktas på att ge utrymme för olika kunskapsformer och att skapa ett lärande där dessa former balanseras och blir till en helhet”. (Skolverket, 2019, s. 8)
Innehållet i en läroplan med kursplaner är förstås för omfattande för att kunna refereras utförligt här. Jag har gjort några små nedslag som jag fäst mig vid som viktiga.
Källor
Hulten M (2022) , Kommer nya läroplaner förändra något i skola och undervisning? - artikel
Skolverket Ändrade läroplaner och kursplaner
hösten 2022
Skolverket
Kritiskt och analytiskt arbete med text
Skolforskningsportalen.se
Logisk-analytisk
förmåga
Sundberg, D. (2021). Svenska
läroplaner: Läroplansteori för de pedagogiska professionerna.
Wikipedia, Logisk-analytisk
förmåga
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.