torsdag 3 februari 2022

Hur tror man på Skolverket att lärarna satte betyg tidigare?

Skolverket säger att regeringen anför att förslagen innebär en ny princip för betygssättning som ska leda till att betygen bättre speglar elevernas kunskaper. Om man läser vad Skolverket skriver så blir man konfunderad, ”det ska införas en ny princip för betygssättning som innebär att läraren ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper i förhållande till betygskriterierna” (Skolverket)

Vad har lärarna gjort förut?
Man kan fråga sig vad Skolverket trott att lärarna gjort tidigare i betygsättningen. Hur har lärarna kommit fram till betygsättningen för eleverna, om de inte gjort en sammantagen bedömning av elevens kunskaper i förhållande till betygskriterierna?

Det känns inte bra att Skolverket uttrycker sig svepande och generaliserande, med sådana här skrivningar, Det känns som om man underkänner lärarnas arbete och att man begriper detta bättre bakom skrivborden på Skolverket, upplever jag. Är detta professionellt för en myndighet som ska vara vägledande?

 



Bilder Skolverket

Detta innehåller regeringens förslag
Regeringens förslag till ändringar innebär bland annat att

  • det ska införas en ny princip för betygssättning som innebär att läraren ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper i förhållande till betygskriterierna och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper
  • begreppet kunskapskrav ska ersättas av begreppet betygskriterier i alla skolformer och årskurser där betyg sätts
  • begreppen kunskapskrav och kravnivåer ska ersättas av begreppet kriterier för bedömning av kunskaper i de skolformer och årskurser där betyg inte sätts, till exempel i grundskolans lägre årskurser (Skolverket 2022)

I mitt förra inlägg uppmärksammade jag att i mina ögon leker man med ord  i den nya läroplanen. I de så kallade förslagen finns mera av denna lek.

Lek med ord
Kunskapskrav
talar om vad en elev behöver kunna för att få ett visst betyg i ett ämne. (Skolverket)
Betygskriterierna anger vad eleven ska ha uppnått för att få ett betyg (Wikipedia)



Vad innebär Skolverkets nya begrepp för betygssättning?
Den nya principen för betygssättning innebär att reglerna mjukas upp för betygen D−A så att en elev inte längre behöver nå upp till allt som står i kunskapskravet för C respektive A för att få de betygen.

För godkända betyg måste elevens kunskaper i alla delar fortfarande motsvara minst betygskriterierna för betyget E.

Detta ger förstås läraren möjligheter att se på värderingen på annat sätt, då det strikta absoluta mildrats något. Om det är en ny princip eller att betygskraven mildrats kan ju diskuteras. Princip betyder ju, grundsats, grundregel, grundbegrepp, metod, system om man ska vara noga.

Vad menar Skolverket med ny princip egentligen?
"Den nya principen ska ge lärarna ett större utrymme att sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper"?  (Skolverket). Flera generaliseringar från skolverket alltså. Hur vet man hur lärare satte betyg tidigare i Sveriges skolor? Det enda man kan göra för att utröna detta är genom smala undersökningar. Vad vet Skolverket om "ökat utrymme"? Ska man inte precisera vad man menar? Kanske kommer detta i de allmänna råden senare? Så hoppet finns kanske kvar.

Källa
Skolverket Förslag till ny läroplan Lgr 22

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.