torsdag 14 juli 2022

Förmedlingspedagogikens väsen – varför har det överlevt så länge?

 Återpublicering

Jag har i tidigare inlägg berört olika pedagogiska metoder och deras för och nackdelar. Jag återkommer till detta tema igen därför att det är viktigt att diskutera skolans innehåll och metoder. I detta mitt inlägg bör alla dessa synpunkter diskuteras, inte bara av skolans “folk” och skolpolitiker.

Den pedagogiska diskussionen om skolans svårighet att följa med tiden och de strömningar som diskuteras i samhället i debatter om "verklig kunskap" kontra elevaktivt lärande som av många likställs med "flum".  Detta är inget nytt att förmedlingspedagogiken ifrågasätts nu av forskare. Redan på 70-talet fanns en het debatt om detta.

Förmedlingspedagogiken
Henriksson (1973) tar upp att det i förmedlingspedagogiken är mycket svårt att ta hänsyn till elevernas olikheter och att eleverna riskerar att passiviseras om lärarens aktiva roll i klassrummet blir för stark. Han tyckte att nackdelarna övervägde i denna pedagogik och frågade sig om det inte var dags att förändra denna långa undervisningstraditionen. Redan för 45 år sedan hade Henriksson flera kollegor som hävdade detsamma. Henriksson var alltså inte den enda som ansåg att det behövdes en förändring av lärandet.

Klassrum1
Den långa traditionen av förmedlande pedagogik har hållit sig kvar på skolans arena, efter att ha gått till motattack mot 70-talets ”flumpedagogik”, som dessutom blev ett skällsord och belastades med epitetet “det var ingen ordning och man lärde sig inget”.
Genom denna samhällsdebatt fick förmedlingspedagogiken ("ordning och reda”) ny kraft och motverkade flera nya strömningar inom undervisningsdidaktiken. Den pedagogiska debatten har sedan fortsatt i samma anda och enligt Granberg (2004) är kärnfrågorna hela tiden desamma; nämligen hur relationen mot subjektetden som läroch mot objektetden som ska läras av läraren, skall se ut, samt hur teori och praktik ska kunna integreras.

Fakta
Ett annat utmärkande drag är den övertro på att återupprepade av fakta och att det leder till någon form av lärande.
 Jag menar att starka konservativa idéer har verkat och väckt gamla ideal till liv igen i vår tid. "På realskolans tid" eller "När man tog studenten" hör man nu oftare i debatten. Man diskuterar kunskap som om den vore någon gammal förnäm upptäckt som man sedan fuskat bort. I diskussionen kan man ana en underliggande misstro mot moderna elevaktiva metoder. Förmedlingspedagogiken inverkar också ofta på klassrummets utformning, bänkar och bords placering och "kateder" mm. Alla skall koncentrera sig och se läraren som är den “bildande” och som förmedlar kunskaperna.

klassrum2

Ekonomi
Att använda förmedlingspedagogiken är också en ekonomisk fråga, då man kan spara in på läromedel om man vill. Många har förväxlat elevaktivitet med när eleverna skriver av tavlan. I själva verket är det mera skrivterapi än något annat.  Flera elever kan dessutom inte fokusera aktivt på flera saker samtidigt, kanske på två olika nivåer, en intellektuell och en manuell. Eleven koncentrerar sig på avskrivningen medan lärare ofta förklarar något annat samtidigt.

Det är den klassiska uppfattningen om lärande som har sin grund i den “gamla folkskolan” eller ännu tidigare “katedralskolan, domsagoskolan”. Då hade man nått långt på pedagogikens stege för den tid som var. Då var metoden utantillärande. Men att använda metoder från en annan tid, i vår tid, måste vara korkat, ja nästan  “brottsligt”, anser jag. Våra elever skolade i mediesamhället känner inte alls igen sig i detta sätt att lära. Hur många skolproblem orsakas av detta, kan man fråga sig?

Källor

Crona L (2009) Problembaserat lärande - ett alternativ till förmedlingspedagogiken

Granberg O (2004) Lära eller läras - om kompetens och utbildningsplanering

Henriksson S (1973) Att undervisa idag

Ringbom N (2004) Skolans historia


– e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.