torsdag 21 juli 2022

Hur möter man hot och våld i skolan?

Återpublicering

Här kommer det andra inlägget om relationsproblem i skolan. Det kan tyckas vara lite väl negativt att utgå från att våld kan uppträda i alla skolor. Men i all verksamhet har det visat sig att om man är förberedd så kan man många gånger avleda en svår situation. Förberedelser kan vara synliga och "osynliga". 


Vi har haft några incidenter som lett till svårt våld med tragiska utgångar. En svår faktor som man måste "styra", är den panik som kan uppstå och förvärra en situation. Utrymningsvägar och "säkra" platser bör rekas och personalens ansvar bör förtydligas och tränas. Nu är det förstås olika grad av hot som kan finnas på skolor genom var de är lokaliserade, och en historik måste tas på allvar och visa på prioriteringen av förberedelser.


Bilder www.google.com

I mitt förra inlägg tog jag upp där Skollagens syn på hur t ex en undervisningssituation ska kunna garanteras för alla elever rent konkret. I denna lag står också att utövat våld ska polisanmälas. 

NB. Enligt JO bör skolorna vara återhållsamma med att göra polisanmälningar, särskilt när det gäller barn under tolv år. Utgångspunkten ska istället vara att socialtjänsten kontaktas vid behov. (Ex på rutiner (Borås stad) Det finns förstås andra delar än fysiskt våld.

    .Ungdomvåld i tiden
Cypervåld
Typ av våld som benämns cybervåld innebär att förövaren använder elektroniska verktyg såsom internet eller mobil för att tillfoga offret skada (Smith, Mahdavi, Carvalho, Fisher, Russel & Tippet, 2008).
Det som skiljer cybervåld från andra typer av våld är, att om det exempelvis läggs ut bilder på Internet kan utsattheten pågå under lång tid och när det gäller mobiltelefon är den utsatte ständigt tillgänglig, dygnet runt på alla platser – i alla fall så länge som mobiltelefonen är påslagen. Vidare kan det, som exempelvis läggs upp på internet eller framförs via mobil, enkelt och snabbt spridas till en mycket stor mängd människor (Kowalski & Limber, 2007)  Råd mot trakasserier (Skolinspektionen)

 ...."Bötning"
Bötning är en benämning på utpressning (t. ex publicering på internet av något känsligt) eller rån som ofta används när brottet begås av och mot ungdomar främst på högstadie- eller gymnasieskolor. Det kan vara ett sätt att tillskansa sig dyra mobiler, pengar eller annat från någon.
Att vi ser ett ökande våld i skolan beror säkert på utvecklingen i samhället i stort, där ideal och normer ändrats. Elever har numera många gånger en tuffare uppväxt än tidigare, möjlighet att skaffa vapen och droger har ökat markant.

Arbetsmiljöverkets statistik visar på en kraftig ökning av hot och våld i skolan. Elevernas trygghet och arbetsro har minskat de senaste åren. Här statistik från år 2004-2006 (Nyare statistik)


Bild Arbetsmiljöverket 2008


Arbetsgivarens ansvar
Enligt arbetsmiljöverkets föreskrift om våld och hot i arbetsmiljön är arbetsgivaren skyldig att förebygga att hot- och våldssituationer uppstår. För att det förebyggande arbetet ska få god effekt krävs att arbetsgivaren och medarbetarna arbetar tillsammans med dessa frågor och att säkerhetsfrågorna blir en del av det löpande, systematiska arbetsmiljöarbetet(Arbetsmiljöverket)

Det ska finnas särskilda säkerhetsrutiner för arbetsuppgifter som kan innebära risk för hot och våld. Rutinerna ska vara uppdaterade och aktuella, och alla på arbetsplatsen som är berörda av dem ska känna till dem. (Arbetsmiljöverket) Min erfarenhet är att man prioriterar ner dessa frågor, då de är besvärliga att ta på. (Förebygga brott och problembeteenden) (BRÅ)

Allt är inte svart
Nu ska man inte se allt i svart utan använda insikten till något konstruktivt, dvs förberedelser och utbildning av personalen. Detta  "nya" ska förstås tillföras det "gamla", - åtgärder vid brandtillbud och olyckor. De här tre delarna innefattar likartat skydd för elever och personal och innebär bland annat evakuering, samt ledning i uppkommen situation.

Lärarförbunden har upprättat checklistor
Lärarförbunden har skapat checklistor för hur man agerar vid våld i skolan. Tidigare har man i skolan fokuserat på mobbing och hur man hanterar detta, men inte behandlat det "öppna" våldet på ett liknande sätt. De här checklistorna vill framförallt vara ett stöd och dokumentera.


Lärarförbundets checklista vid våldssituation mot dig som lärare
# Kontakta rektor
# Tag kontakt med skyddsombudet
# Dokumentera
# Vårdinsatser
# Polisanmäl


Kommuner har olika sätt att försöka förebygga att våld uppstår i skolan. Det kan vara genom övervakningskameror, låsta ytterdörrar, reglerad inpassering på utvalda platser. Andra saker kan vara att man möblerar om till öppna platser, "stänger av" skrymslen och vrår.

Om våldet och hotet inte gäller dig själv (Lärarförbunden)
·         - Sätt fokus på den drabbade personen och var behjälplig samt visa ditt stöd.
·         - Byt plats! Ta med den drabbade till en annan, lugn miljö.
·        - Beröring och omtanke lättar på stress – till exempel en hand på axeln, något att dricka.
·         - Låt den drabbade prata. Lyssna och hjälp eventuellt till att sortera.
·        -  Låt den drabbade prata.-Notera dina egna observationer.

  ....Polisanmälan ses som ett misslyckande
– .."Men en polisanmälan beskrivs också som en risk för att försämra personalens relation till elever och föräldrar. Skolpersonalen beskrev att en polisanmälan ses som ett misslyckande, där de riskerade att framstå som att de förlorat kontrollen. En sådan dubbelhet återspeglades även i personalens tal om kontakten med polisen som åtskild från det förebyggande arbetet mot kränkande behandling och trakasserier", säger Johannes Lunneblad, professor i barn- och ungdomsvetenskap, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet

Lärare är inga poliser
I en våldssituation med tillhyggen och vapen står sig en lärare slätt. Ingen lärare bör ingripa mot personer med vapen eller tillhyggen. I stället måste första regeln vara att "evakuera" elever och personal från platsen så de inte ska dras in i våldssituationen.
"I Mildare våldssituation" som mobbning, brottning mm brukar man kunna ingripa mot fysiskt, genom att försöka sära på de inblandade.(Juridiska konsekvenser) Använd först tillsägelser om att sluta. Här finns det lite oklara gränser eller inga alls i Skollagen.
Rektor bör alltid tillkallas som företrädare för arbetsgivaren och ansvarig på skolan. Även här finns risk för fysisk påverkan förstås. Det bör påpekas igen att huvudmålet bör vara att alla ska utrymma platsen för våldssituationen under kontrollerande former.

Försök först att avleda i våldssituationen med dialog! Det strategiska resultatet av detta är att skapa trygghet för övriga och att kunna evakuera dem och inte minst få bort "åskådarna" från "gruffsituationer". Detta bör alltid prioriteras som en säkerhets- och lugnande faktor vid allt "gruff" mellan elever. Åskådare har en förmåga att trigga upp i situationen.

Källor

Kowalski & Limber, 2007)  Råd mot trakasserier
Lunneblad J, professor i barn- och ungdomsvetenskap, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
Lärarförbundets checklista vid våldssituation mot dig som lärare
Smith, Mahdavi, Carvalho, Fisher, Russel & Tippet, 2008). Cybervåld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.