Enligt Jönsson (1998) “innebär arbetslagsarbete att en mindre grupp lärare (4-8 stycken) har det totala och gemensamma ansvaret för en mindre grupp elever (60-120 stycken). Lärarlaget är heterogent sammansatt med verksamhetsintegrering och ämnesintegrering som
utgångspunkt”.
Den traditionella lärarutbildningen som de flesta lärare har genomgått, där den genomgripande röda tråden är att man ska klara sig själv. Om man genomgår en individinriktad utbildning, så blir man lätt då en individualist, åtminstone till synsättet och kanske också agerandet. Denna traditionella syn på lärarens vardag går inte helt lätt ihop med arbetslagstanken.
“En tydlig gräns finns även mellan de som har en optimistisk syn på utveckling och de som av Sandström benämns som ”kritiska traditionalister” (Mari Höglund m.fl 2007)
Det största problemet i praktiken är ofta att få ihop lärarnas kompetenser, så att man inte som “huvudlärare i ämnet” undervisar i de ämnen man inte är behörig i. Vid samundervisning måste någon ha ämneskompetensen för att kunna bevaka att eleverna får de bitar som leder till förståelse. Om man främst ser arbetslaget som en “social plattform”, där man kanske gör avkall på sammansättningen av lärare efter behörigheter. Kanske faller man för att göra “kompisarbetslag”, där lärare som trivs tillsammans går före den strikta ämnesbehörigheten. Om man gör så uppstår lätt att So-läraren undervisar i matematik, slöjdläraren i bild som exempel, för att man ska bibehålla fulla tjänster inom arbetslagen.
Man kan ibland få för sig att arbetslagstanken som är god, kan bli ett stort hinder för skolutvecklingen i den praktiska vardagen. Arbetslag sammansatta på felaktiga grunder kan bli stora problem i skolarbetet för den enskilde läraren, men främst för elevernas skolutbildning. Man kan spekulera i om de allt sämre skolresultaten också har sin grund i det jag tagit upp i detta inlägg, förutom det man alltid framhäller, kommunaliseringen, segregering mm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.