torsdag 1 juli 2010

SKL:s rapport om skolan – “en bra skola måste bli bättre”.

I SKL:s “vaga” rapport som slår in redan öppna dörrar kan man läsa följande:
”Det viktigaste för en bättre skola är inte mer pengar eller fler lärare. Mer angeläget är att eleverna har tillgång till skickliga lärare. Rektor har här en central roll i att leda lärarnas pedagogiska arbete, lyfta fram bra lärare och ständigt utveckla lärarnas kompetens.
Fokus såväl i skolan som i debatten behöver flyttas från resurser och kvantitet till resultat och kvalitet. Svensk skola har goda resurser, lärartätheten är hög och klasserna är i allmänhet inte stora.”

I SKL:s undersökning fokuserar man på klasstorlek och rektorernas möjligheter som om detta på något sätt skulle vara avgörande för kvaliteten i skolan. Det går inte att jämföra rektorer och företagsledare, då skolan är lite av ett “självspelande piano” och inte en toppstyrd organisation. Man säger att man kan skapa en bättre skola utan att sätta till resurser? Man pratar om lärarutbildningen vilket är viktigt, men huvuddelen av lärarna i skolan är redan färdiga lärare. Att bara vänta på bra utbildade nya lärare är lite bakvänt menar jag.

elev och lärare När man pratar om resurser i skolan är det inte främst färre elever i klasserna jag tänker på, utan hur man ska kunna fortbilda redan färdiga lärare. Hur ska man göra detta utan mera resurser för detta ändamål? Min fråga blir följande; Hur bryter man gammal 60-tals didaktik hos många i den svenska lärarkåren utan att använda några resurser för detta?  Den didaktik man använt övervägande på våra lärarhögskolor under snart ett halvt sekel är just denna. Man skjuter dessutom över “ansvaret” på rektorerna att “lyfta fram” goda exempel och att utveckla lärarnas kompetens. Men till detta hör att alla rektorer inte är pedagoger. Generaliseringar ledar bara till luftslott utan förankring i verkligheten.

När ska rektorerna kunna sköta fortbildning med dagens fokusering på administrativt arbete, kan man undra? Är det inte att göra det väl lätt för sig och lämna ut frågan till den enskildes godtycke  och uppfattning om “god” pedagogik. Generellt sett så har vi skolans problem här, det är just lärarnas kompetens som är kärnan i skolan, på “gott och ont”. Att det är så har skolforskningen visat i många år.

“Utifrån forskning om framgångsrika skolor och skolkommuner kan vi självkritiskt fråga om det varit klokt när många kommuner under de senaste tio tjugo åren prioriterat att öka lärartätheten. Kanske hade det varit bättre för skolan om vi istället satsat mer på lärarkompetens och högre lön?” säger SKL vidare lite självkritiskt.

Lärare förmedlarÖkad lärartäthet är den “gamla skolans” sätt att lösa problem som drabbar eleverna, det måste alla ha klart för sig. Eftersom frågan är känslig så uttrycker man sig vagt om detta. Men det är ju här man måste starta om man någonsin ska lösa skolans problem. Vi kan inte undervisa i skolan som om det fortfarande är 1960-tal.

“Det är så mycket lättare att lägga pengar på små klasser, mer utrustning, nya uppgifter och att bekymra sig över examensformer. Det är mycket svårare att peka på skillnader mellan god och dålig undervisning. Därför menar jag att vi behöver använda mer tid till att undersöka hur vi kan belöna och stimulera bra lärare.” säger Martin Holmberg (projektledare SKL)

Hur vore det SKL att ta bladet från munnen och säga som det är. Denna rapport är mera som “sagan om kejsarens nya kläder”, alla vet vad som brister, men ingen törs säga det.. Men utan fortbildningsresurser – ingen framgångssaga det är ett som är säkert. Att bara önska är defensivt,  då  inget kommer av sig själv här i världen. Skolans huvudmän måste våga säga som det är om vi ska se någon förändring av skolan överhuvud taget. Så var det, det där om lönen; “man får de lärare som man avlönar”.

Låga löner och enkel intagning på lärarhögskolorna avgör förstås kvaliteten på lärarna. Färre vill bli lärare och fler hoppar av läraryrket tidigt. Detta är en kärnfråga kära SKL. Att göra lärare till “kontorister” är ytterligare ett hinder förstås som jag tror får stort genomslagskraft på antagningarna till lärarutbildningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.