En nyligen publicerad undersökning visar att elever, med välutbildade föräldrar som har goda materiella resurser, har förbättrat sina betyg mätt under en 20 –års period. Detta om man jämför med elever som har mindre materiella resurser och har föräldrar med lägre utbildningsnivå .
Jag blir minst sagt häpen när jag läser detta. Har vi fått tillbaka “den gamla tiden”, i folkskolans barndom, då samhällets stöttepelare kunde ha åsikter om skolan och skolans innehåll? Lärarna var på den tiden anställda av lokala skolråd. eller enskilda personer
Nu tror jag inte att resultatet är så svart och vitt i våra dagar, eller kan kopplas till gamla tider. Det finns ett antal faktorer som kan påverka. Faktorer som att man som förälder förstår utbildningsspråket, man kan argumentera och analysera på ett intellektuellt sätt, man har möjlighet att stötta sina barn i skolarbetet. Till detta kommer materiella resurser som ex datorer, böcker, studiehjälp mm. Allt sammantaget ger en “skolvänlig” position till skolan.
Resultatet tror jag också visar att de kompletterande möjligheter som välbeställda föräldrar kan ge, kompenserar upp en skola med allt mindre resurser. Dettas är säkert en av förklaringarna, kanske den viktigaste. Har man som förälder sämre materiella resurser, lägre utbildningsnivå, svag studietradition, så kan man känna sig i underläge i kontakter med skolan. Undersökningen har också säkert visat, menar jag, att skolans nedrustning har slagit till med full kraft i dessa befolkningsgrupper, medan de bättre bemedlade har neutraliserat detta problem. Om man tittar begåvningsmässigt i en normalfördelning av befolkningen, så ser man inga speciella avvikelser i någon delgrupp. Här finns inte problemet.
Att det funnits skillnader i befolkningsgrupperna när det gäller skola och utbildning tidigare, det har varit känt sedan folkskolans begynnelse. Då talade man om “bildade hem” goda studietraditioner, och arbetarhem, studiesvaga mm. Vårt samhälle har under många år försökt överbrygga traditioner, klasstänkande mm genom en så långt det gått, likvärdig grundskola, studiestöd mm.
Jag har inta haft förmånen att se hela undersökningen om den har några andra svar att ge. Att skolpolitiken misslyckats är ett bakslag, detta är en kärnfråga som är av största vikt. Vi måste ha en skola för alla utan undantag, med många olika möjligheter att lära. En liten nation som Sverige måste mobilisera alla medborgare för att överleva som framstående tekniknation. Detta är en varningssignal.
Att tro att vi som nation är bäst, när skolresultaten går kräftgång, det är att stoppa huvudet i sanden. Vi måste VAKNA och se sanningen i vitögat. Det finns länder som har flera civilingenjörer än Sverige har befolkning, så vi har utmaningar. Dessa länder ska vi konkurera med, i fortsättningen också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.