Lärarna i svenska skolor har inte tillräckligt goda förutsättningar att undervisa på den höga nivå de är kapabla till. För mycket ensamarbete och för få karriärvägar är en av orsakerna till att lärarna inte presterar på högsta nivå, enligt en rapport från Lärarförbundet.
Enligt Lärarförbundet bör det införas nya tjänster som möjliggör en karriärtrappa för lärare. “Några exempel på tjänster är lärarmentorer, expertlärare och utvecklingsledare. Möjliggör vi nya tydliga karriärvägar kommer fler av de bästa studenterna vilja bli lärare samtidigt som duktiga lärare stannar i yrket,” säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Siren.
Tyvärr är detta nog fortfarande mest önsketänkande, då både status och lönenivå inte kan mäta sig med likartade yrken. Jag misstänker att inte så många unga vill arbeta under nuvarande förhållanden och inte heller under en framtida önskningsnivå.som är minst sagt oviss.
Dessa tongångar hördes senast för över 10 år sedan och resultatet av detta blev inte ens en liten “tumme”. Man talade då som nu om forskningstjänster med koppling till den akademiska världen. Allt detta måste först vara förankrat i stat och kommun och ha en finansiering för att kunna sjösättas står helt klart. Jag är rädd att detta rop ut i “öknen” ger samma resultat som senast, alltså inget alls.
Lärarutbildningen har sedan “urminnes tider” gått på parallellspår till den akademiska världen, där läraryrket fortfarande är ett praktiskt/teoretiskt yrke. På senare tid något mindre, ska sägas. Än finns metoden kvar på många lärosäten, att man ska “träna” sig till lärare, att lära av tidigare generationers lärare. Detta är den mest konserverande faktor som man kan tänka sig. I många lärarled har man tyvärr hittills varit relativt opåverkad av den skolforskning som bedrivits över tid, menar jag
“För att öka lärarnas kunskaper behövs det även fler lärare som är disputerade eller bedriver doktorandstudier. För att det ska bli verklighet måste det finnas karriärvägar som gör det attraktivt att gå mellan skolan och den akademiska världen”. Carin Offerman .
”Lärarförbundet välkomnar därför de nya lektorstjänsterna som införs i samtliga skolformer”, Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Siren.
Denna ansats börjar att gå i samma riktning som mina tankar. En lärare behöver ha betydligt bättre på fötterna när det gäller bland annat psykologi, sociologi samt insikt i modern forskningsteknik. Att verka i kanske mer än 30 år utan karriärvägar i läraryrket, som hittills, ger en skola i utförsbacke. Alla människor behöver impulser och ny näring genom kvalificerad fortbildning inom ramen för våra universitet står helt klart för mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.