lördag 29 oktober 2011

Navelskåderi och ankdamm, eller…?

År fogas till år, men någon förändring syns inte vid horisonten och Skolinspektionen har samma kritik år efter år. Många lärare har en egen agenda som skiljer sig från skolans uppdrag‘, det påstår Skolinspektionen. Här påpekar man  bristerna:

“Bristerna består bland annat i att undervisningen planeras mer utifrån läromedlen än utifrån kursplanernas krav i de olika ämnena. Skolinspektionens granskning av läromedel i kemi visar att en del skolor använder gamla läromedel. Eftersom läromedlen är en viktig del av undervisningen medför detta en risk för att undervisningen inte utgår från de nationella målen. En orsak till att undervisningen har dålig koppling till målen kan vara att lärarna saknar adekvat utbildning” Skolinspektionen 2010

Lärare 10

Om skolan skall vara professionell med professionella lärare så måste man sluta med “navelskådningen” och “ankdammstendenserna”. Hur ska lärare få  en yrkesidentitet om man bara lägger ribban på marken?

Skolinspektionen visar på än den ena än den andra bristen hos lärarna och skolan. Mera problematiskt blir det om “lärarna” är obehöriga.

“ På en av fem av de grundskolor som ingick i den regelbundna tillsynen 2010 fanns det lärare som saknade utbildning för den undervisning de framför allt bedrev. Bristerna kan också bero på att skolan inte har lokaler och utrustning för att ge eleverna en undervisning som svarar mot målen”. Skolinspektionen 2010

Lärare 11

“Skolinspektionen bedömde att det fanns brister i kopplingen mellan undervisningen och de nationella målen på en av tio grundskolor under den regelbundna tillsynen 2010. På en av åtta grundskolor bedömde Skolinspektionen att rektorn inte tog ansvar för att skolans personal arbetade utifrån de nationella målen”. Skolinspektionen 2010

Jag har i ett antal inlägg försökt påpeka att på många skolor lever “skolan” ett eget liv, där gamla sanningar fortfarande är den “enda”  sanningen. Som lärare måste man ta sitt yrke på stort allvar. Det finns inga genvägar till en funktionell utbildning för våra barn och ungdomar.

Avslutningsvis
Om man som allmänhet, kan läsa om alla bristerna i skolan på exempelvis Skolinspektionens hemsida, hur ska man då få förståelse för bättre villkor för lärarna?
 
Jag har skrivit detta tidigare, men med risk att upprepa mig så säger jag det igen. Detta är konsekvensen av att vem som helst kan bli medlem i Lärarförbundet och titulera sig som lärare. Fackförbundet som inte längre är ett förbund för utbildade lärare utan något helt annat.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.