onsdag 2 november 2011

Datorer till alla - inte längre det enda alternativet för skolan

Under en lång tid har begreppet “En till en”, dvs en dator till varje elev varit målet för skolan. Detta har länge varit en vision för många kommuner och i andra har man infört detta redan.

En dator till alla är den vuxna skolvärldens syn på IKT-tekniken i skolan. Men nya möjligheter kommer fram hela tiden, mobiltelefonerna blir allt kraftfullare när det gäller datalösningar, läsplattorna/surfplattorna kommer på bred front. För den unga generationen finns inte fixeringen till datorn. De unga kommer in i sin tekniska syn på användning först genom mobiltelefonerna, med deras mängd av nya “appar” för många lösningar.

Appar

Nu kommer också dockningsstationer för läsplattorna/mobilerna som ändå mer ökar användningen och koppling till olika datorlösningar på skolan. Att titta på alternativa lösningar till datorn blir allt mer angeläget, då det är de ungas lösningar på bland annat kommunikation och lärande. Datorn är oftast inte lösningen för dem.

Andra möjligheter, som Podradiolösningar, gör ökande möjligheter för de elever som behöver stöd av att lära genom att höra. Möjligheter att skapa lärplattformar och samarbetsareor, gratis på webben breder ut sig med en rasande fart. Man kommunicerar direkt med ex forskare genom olika sociala medier som ett exempel. Till detta kommer allt fler program och applikationer “i molnet” 

I klassrummet ska det finnas projektorer, ljud mm för att eleverna bland annat ska kunna dela med sig i undervisningen. Projektorerna är inte främst lärarens verktyg menar jag. Om läraren “lägger beslag” på projektorn i sin undervisning, så byter man ofta bara ut whiteboarden/krittavlan mot en annan typ av tavla. Undervisningen blir ofta identisk med den tidigare om man inte tänker till.

Läsplatta

Med ny teknik måste även lärandet få nya formar på elevernas villkor. Att skriva av en whiteboardtavla eller annan typ av tavla är ingen utveckling,  menar jag, det är mera avveckling.

Trådlösa lösningar ger möjligheter att arbeta utanför klassrummet under nya former och med elevstyrt innehåll och elevlösningar. Detta utmanar den nuvarande lärarrollen och lärarna själva. Att försöka att bibehålla ett gammalt sätt att undervisa är dömt att misslyckas i det långa loppet. Arbetsblad med “fylleriövningar” kan nog ibland vara bra, men ganska otidsenligt och ineffektivt så som de används, allt  enligt skolforskarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.