onsdag 19 december 2012

Tolkningar är ett kapitel för sig

Att tolka saker som för dig verkar vara glasklara kan för någon annan bli något helt annat. Här följer några exempel på tolkningar om skolan i årets sista timmar:

Håkan Sörman  (SKL Sveriges kommuner och landsting)
”2012 var också året då vi nådde goda resultat i avtalsrörelsen. Det fyraåriga läraravtalet ger oss nu tid att satsa på skolans utveckling samtidigt som lärarna fick ett historiskt bra avtal, men den slutliga effekten av avtalet hänger på vad som nu sker ute i kommunerna.”

Mathias Åström, (Lärarförbundets förhandlingschef)
”Här finns kommuner som bara gör det de måste, och lägger sig på avtalets lägsta nivå. Ungefär hälften av de 136 kommunerna ger 4,2 procent till lärarna i år. Fortfarande återstår ett stort antal kommuner som ännu inte är klara med årets löneöversyner, trots att det nu lackar mot jul och nyår.”

Metta Fjelkner, (ordförande Lärarnas Riksförbund)
”Politiker av alla färger anser sig vara experter på skola och för fram egna rön om hur man ska lära ut. Detta är ett yttryck för brist på respekt för lärarnas professionalism och för den forskning eller beprövade erfarenhet som vi ska bedriva undervisningen utifrån.“

Jan Björklund (skolminister)
”I årtionden har resultaten i den svenska skolan rasat. Dagens mätningar är fortsatt oroande, men trots allt något bättre än väntat. Nu måste vi med full kraft fortsätta vårt arbete med att lägga om skolpolitiken”

Om man tittar på dessa citat blir man minst sagt konfunderad. Är det en skola, en lärarkår och en verklighet man talar om?

Jag tänder ett ljus för 2013, med en förhoppning om att samma verklighet ska råda för alla när det gäller skolan. GOD JUL önskar skolpedagogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.