torsdag 10 maj 2018

Är detta lösningen på kunskapsproblemen?

Ibland är livet fantastiskt, Skolverket läcker indirekt nationella prov till eleverna genom att skicka ut dem för tidigt för att skolorna individuellt ska kunna passa in dem i verksamheten. Om proven anses viktiga bör man boka in datum för att genomföra proven, dvs samma provdatum i hela Sverige. Detta i väntan på att de prov som är lämpliga att digitalisera blir färdiga. Om proven läcks i förtid så kanske elevernas svar på proven kommer i ett annat läge och resultatet blir missvisande. Digitala prov ger utökade möjligheter att snabbt sätta  in ersättningsprov om någon fadäs händer.

Jag menar att detta blir ett rent fiasko när Skolverket på något sätt lämnar ifrån sig proven utan att rättssäkert kräva hur man förvara dessa säkert, och att låta någon stå för konsekvenserna om man läckt. Något måste ju vara fel om instruktionerna inte följs. Om inte den högsta styrmyndigheten kan sköta sitt ansvar, då vet inte jag. Att proven blir offentliga på fel vägar är menar jag ett tecken på total förslappning. Är detta tecknen på att skolans kris nått de som ska "förvalta skolan"? Vi ser prov från universitet och högskolor som är på vift, vi ser prov för grundskolan som är på vift. Kanske ska vi konstruera proven i TV eller på internet, så att ingen missar svar och hur man tänker?


Bilder www.google.com

Jag skrev för ett par veckor sedan om genvägarnas samhälle, där fusk och personlig nytta till varje pris räknas som en merit. Att någon tydligen på Skolverket anammar detta synsätt och ger ifrån sig proven lite hipp som happ. Det blir då det ultimata tecknet, för mig, att nu är både skolan och skolmyndigheter ute på farliga vägar. Nationella prov är ju i sak hemliga handlingar tills de ska användas. Man visar indirekt menar jag att det inte är så noga med utbildning och utbildningens kvalitet om man gör så här. 

Vem ska nu ta Skolverkets tvärsäkra uttalanden på allvar om hur skolan ska förändras till det bättre? Ja, det är klart att allt kan bli bättre än detta bottennapp. Det är nog många andra länders skolmyndigheter som drar på munnen åt denna hantering. Nog kunde man använda rättssäkrare metoder än detta i Sverige. I bland tror jag att vi svenskar är för naiva för att hantera skola och elevernas framtid. Vi vill gärna resonera oss ur alla svårigheter även de som behöver handgripliga lösningar. Man har nu försökt, i decennier att resonera sig ur skolans problem utan större framgång. Man verkar dessutom helt handfallna när det gäller att bekämpa fusk.



Även lärarnas villkor finns med i detta sammanhang. Villkor som man ur lärarleden uttalat sedan minst 20 år. Vi behöver en ordentlig översyn av lärarnas arbetsvillkor och löner, i syfte att förstärka lärandet genom fler utbildade lärare. Då kanske man inte behöver ta till fusk och genvägar för att "klara sig". Från staten sida har man uttalat att vi måste får flera att söka till lärarutbildningarna och i slutänden till ett yrke med problem. Vem tror på att detta ska lyckas, när man inte gör något av de bakomliggande problemen? Jultomten kanske..?

I genvägarnas samhälle skulle man säkert "löst problemen" genom att avskaffa alla lärarutbildningar och låta vem som helst kalla sig lärare. Men tyvärr tror jag inte ens då att lärarleden skulle fyllas.
Jag har talat om tecken och detta kommer att bli, menar jag, det ultimata  tecknet på att få vill utsätta sig för den nuvarande skolans villkor och det jag kallar begynnande sönderfall. Så läckta prov och genvägar får vi nog leva med innan man lyft skolan ur detta skapade djup.  OBS!  SKOLVERKET TÄNKER OM! (9/5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.