Någon ökad kunskapsutveckling på IT-sidan i skolan på 4 år? – ”fyra förlorade år”?
”Det kommer in allt mer IT-utrustning i skolan och både elever
och lärare använder IT i större utsträckning än tidigare. Elevernas
självupplevda IT-kompetens ökar däremot inte i samma utsträckning som användningen,
utan ligger kvar på en ganska god nivå. Som för fyra år sedan upplever omkring
nio av tio elever i årskurs 7-9 och gymnasieskola att de är duktiga på att
hitta information på nätet, ordbehandlingsprogram och presentationsprogram.
Elevernas förmåga till källkritik har ökat, i synnerhet bland elever i årskurs
7-9.”. (Skolverket Rapport
2016-03-23 Dnr: 2015:00067 6 (115)
Resultat eller godtycke?
Att Skolverket använder värdeord som "ganska god nivå" och "duktiga" verkar konstigt. Detta är rent ut sagt amatörmässigt, då orden inte säger någonting om någonting. Om man uttrycker sig så här måste man i verkliga livet ha en mätbar rankingskala. Är det på en sådan här nivå som Skolverket gör sina undersökningar, så ger jag inte mycket för resultaten som är redovisade omätbara?
Resultat eller godtycke?
Att Skolverket använder värdeord som "ganska god nivå" och "duktiga" verkar konstigt. Detta är rent ut sagt amatörmässigt, då orden inte säger någonting om någonting. Om man uttrycker sig så här måste man i verkliga livet ha en mätbar rankingskala. Är det på en sådan här nivå som Skolverket gör sina undersökningar, så ger jag inte mycket för resultaten som är redovisade omätbara?
Bilder www.google.com
Med mina ögon ser jag att Skolverket konstaterar att IT-kompetens
ligger kvar på en nivå. Detta betyder, menar jag, att det i realiteten blivit förlorade
möjligheter. Man kan väl inte vara nöjd med att ligga kvar på samma nivå som för 4 år sedan -
man har då förlorat 4 års utvecklingsmöjligheter för att öka på sitt kunnande. Är godtycket hindren?
Många
lärare har fortfarande stort behov av kompetensutveckling i IT
”Generellt
uttrycker lärarna och förskolepersonalen ett fortsatt stort
kompetensutvecklingsbehov inom flera IT-relaterade områden och behovet ser ut
ungefär som för fyra år sedan. IT som pedagogiskt verktyg, hantera ljud och
bild, säker användning av internet samt lag och rätt på internet. Omkring
hälften av lärare i grund-och gymnasieskola upplever ett stort
kompetensutvecklingsbehov inom dessa områden”. (Skolverket Rapport
2016-03-23 Dnr: 2015:00067 6 (115)
Skolverket ska var ett föredöme även i handling, anser jag. Att prata går lätt
men att vara ett föredöme är lite svårare. Man kan inte ersätta förlorade
resurser med tryckta alster. Någon på Skolverket kom på den briljanta idén att
avveckla PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) för lärare. En webbplats för
att lära mera om It som lärare på ett praktiskt sätt .”Learning by doing”. Inriktat
på användning i klassrummet dessutom.
PIM-webbplatsen var uppbyggd i flera steg med ökande
kompetens som mål. PIM var en uppskattad online kurs i IT, där man kunde sitta
i skolan eller hemma på sin kammare för att lära. Den smarta idén var att man
kunde träna själv tills man kände sig säker utan att behöva känna sig dum inför
andra. När man läser denna undersöknings "resultat" så inte var detta beslut att avveckla
PIM något bra.
Ytterligare ett korkat beslut var att avveckla Multimediabyrån, en IT- webbplats gjord
av lärare för lärare. Här fanns kurser, program och programinstruktioner,
projekt och lektionstips. Man kan undra om man tyckte det var säkrast att lägga ner denna
onlineplats, för att lärarna hade ju chansen att själva lära sig mera om It
Myndigheten
för skolutveckling las också ner
Statsmakterna gjorde också ett briljant beslut, att
avveckla Myndigheten för skolutveckling som riktade sig till skolan som en rådgivare i
verksamheten. Många med mig fick snabbt se det vakuum som uppstod. Visst
specialpedagogiska skolmyndigheten finns nu förstås, men inriktningen är lite
smalare än vad Myndigheten för skolutveckling var.
Nya kvastar sopar bort..?
Jag säger nu vad jag tänker. Hur kan någon komma på en sådan korkad idé att ta bort IT-stöd för lärarna på detta sätt? Dessutom att ta bort verksamhetsinriktat utvecklingsstöd från en skolutvecklingsmyndighet. Jag menar att detta gav signalen att man på Skolverket inte brydde sig om It-stöd för lärarna. Eller begrep man inte vitsen med dessa webbplatser? De menade kanske att det var något bra för lärarna att ta bort möjligheter?
Det verkar vara principen hellre söndra än stärka som gäller, kan jag uppleva. Att uppfinna hjulet på nytt varje gång är slöseri med resurser. Måste nya kvastar sopa bort också det som är effektivt lärande? Än har jag inte sett något liknande som PIM och Multimediabyrån. Det naturliga hade varit att utveckla dessa platser än mer. Visst alla privata initiativ på It-området är bra, men kan aldrig bli lika effektiva som statligt stödda verksamheter.
När man läser undersökningen om lärarnas uttalade brist på kompetensutveckling inom It, så kan man inte göra annat
än undra om inte de borttagna webbplattformarna fyllde sin funktion. Många är de lärare som gick igenom kurserna, med gott resultat. För det kan
väl inte vara så att denna uteblivna möjlighet avspeglas i Skolverkets "undersökning"? En sak skall
sägas, inte hade det varit sämre att behålla onlineresurserna för lärarna.
Skolverkets egen undersökning visar att inte mycket händer på IT-sidan när det gäller kunskapsökning trots
mera hårdvara. Ett talesätt lyder: En dator/surfplatta som man inte kan använda effektivt blir ett hinder till i undervisningen, både för elever och lärare”.
Jag säger nu vad jag tänker. Hur kan någon komma på en sådan korkad idé att ta bort IT-stöd för lärarna på detta sätt? Dessutom att ta bort verksamhetsinriktat utvecklingsstöd från en skolutvecklingsmyndighet. Jag menar att detta gav signalen att man på Skolverket inte brydde sig om It-stöd för lärarna. Eller begrep man inte vitsen med dessa webbplatser? De menade kanske att det var något bra för lärarna att ta bort möjligheter?
Det verkar vara principen hellre söndra än stärka som gäller, kan jag uppleva. Att uppfinna hjulet på nytt varje gång är slöseri med resurser. Måste nya kvastar sopa bort också det som är effektivt lärande? Än har jag inte sett något liknande som PIM och Multimediabyrån. Det naturliga hade varit att utveckla dessa platser än mer. Visst alla privata initiativ på It-området är bra, men kan aldrig bli lika effektiva som statligt stödda verksamheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.