torsdag 29 oktober 2020

Obehöriga lärare ska garantera en bra utbildning för eleverna?

Jag har en tid funderat på om skolan uppfyller kriteriet beprövad erfarenhet och att utbildningen vilar på vetenskaplig grund i alla delar. Med detta menar jag att förutsättningen för detta är en välrenommerad lärarutbildning som i dagsläget inte kan uppfyllas hos alla.

Diskussion om obehöriga stödpersoner i skolan pågår
Samtidigt förs den allmänna diskussionen om obehöriga i skolan, i den meningen att de ska stödja lärarna i deras arbete.

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga "lärare" som är tänkt att avlasta legitimerade lärare.  Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.
"Det här sanktionerar obehöriga i skolan", säger Robert Rasmussen, lärare på Glömstaskolan. 

Skolverket pekar ut ett "undervisningsspår"
"Tanken med satsningen är bland annat att ge obehöriga en orientering i skollagen och läroplanerna samt avlasta behöriga lärare på landets skolor.  En annan del i stödet är att ge en grundläggande orientering om hur undervisning ska bedrivas och ska skapa förståelse för bedömning av kunskaper och hur betygssättning går till" 
(Skolverket generaldirektör Peter Fredriksson 2019 - referat Skolvärlden)

Har Skolverkets generaldirektör givit upp?
”Vi inser att det kan uppfattas som kontroversiellt att vi som statlig myndighet tar fram ett stöd till obehöriga lärare och förskollärare. Vi har ställt oss frågan om det kan uppfattas som att staten accepterar att skolor använder obehöriga lärare och om det kan undergräva skollagens krav på lärarlegitimation och behörighet. I andra vågskålen ligger rätten till en bra utbildning för alla barn och elever. Det senare väger tveklöst tyngre”.(Peter Fredriksson 2019).


Bilder www.google.com

Obehöriga ska enligt Skolverkets generaldirektörs tolkning garantera elevernas rätt till en god utbildning. Jag tar mig för pannan och frågar mig om man i Skolverket förlorat allt vett. Uttrycker man sig så här blir mycket knepigt i längden anser jag. Jag kan inte uppfatta det på annat sätt. Ingen har fått dubbla budskap att visa på en optimal väg framåt.

"Den här satsningen innebär att målbilden förändras. Man vill å ena sidan ha en massa legitimerade lärare men man gör åtgärder som gör det enklare för olegitimerade att vara kvar i skolan" (Robert Rasmusson Lärare Huddinge)

Obehöriga blir lärare genom ett trollslag alltför ofta ute på skolorna
Med dagens lärarbrist tar man in obehöriga personer som genom ett trollslag blir lärare. Alla kan i någon mening vara lärare förstås. Att inte ha lärarutbildning är inget fel i grunden. Felet är ofta skolledningarna som efter tillsättning direkt behandlar alla lika i det avseende att alla har utbildning och kan genomföra alla arbetsmoment i skolan på ett optimalt sätt.

Det syniska synsättet att om man har tillsatt en person på ”katederstolen”, så behöver man inte ägna några särskilda tankar över detta om man vill göra det enkelt för sig. Jag ser detta som ett stort svek om det blir en allmän verklighet. Att vara obehörig betyder ju inte att man inte ska bistå denne med utbildningsinsatser över tid. Det finns ju möjligheter på kompetensutvecklingsdagar och i vardagen menar jag. Att skilja på olika utbildningsnivåer har ju inget med människovärde att göra. Man måste trots allt acceptera att en akademisk lärarutbildning spelar roll i all undervisning, hur man än tänker och försöker gå genvägar. Se Star-projektet

”Kunskap från relevanta forskningsresultat ska ligga till grund för arbetet både när det gäller innehållet i och formen för utbildningen. Detta gäller alla skolformer inklusive vuxenutbildningen”. (Skolverket)


Att skapa någon form av utbildning för obehöriga är bra om man skräddarsyr utbildningen till de uppgifter de ska utföra. Är man ny blir man mycket säkrare med mera kunskap i bagaget. 

Ex på stöd till obehöriga
Varje skolenhet måste dock införa någon form av stöd för obehöriga menar jag  
Skolverket har ett stödmaterial som man kan ta delar av.  Mitt bidrag är Hjälpredan för nya lärare. I den har jag samlat lite ”matnyttigt” för nya lärare, praktiska råd och beprövad erfarenhet i all enkelhet utifrån min horisont



Ingen genväg till legitimation
Att göra en satsning på skolverkets stödmaterial för obehöriga är en sak, men att tillstå att den är en garant för en bra undervisning för eleverna, som man antyder, blir inte bra. Det är viktigt att stödja obehöriga, men andra saker motverkar som  
kontinuiteten, anställning ett år i taget, man får inte sätta betyg, ett flertal saknar pedagogisk utbildning är uppenbara hinder. Ska man likställa obehöriga med legitimerade lärare, så måste man skriva om skollagen, anser jag. Gör man det får man svart på vitt att ha en god lärarutbildning inte har något värde i Skolverkets skola.

Skollag 2010:800
Vilka som får undervisa i skolväsendet 13 §  
Endast den som har legitimation som lärare eller förskollärare och är behörig för viss undervisning får bedriva undervisningen.

Skollagen pekar också på kvalitet

”Skollagen slår fast att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det är en så kallad ramlag, som inte specificerar vad som menas med formuleringen eller hur den kan omsättas i praktiken. För att kunna tillämpa skollagens skrivning är det viktigt att förstå innebörden av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och hur de förhåller sig till varandra (Skolverket)

Att ta in obehöriga personer i ett "nödläge" i skolan är en sak, men att försöka permanenta att man inte behöver någon djupare pedagogisk utbildning blir, menar jag, ett stort svek mot eleverna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.