torsdag 18 augusti 2022

Man kan fråga sig hur många som uppfattade det här?

 För min del verkar denna ”fjärrstyrning” mesta vara ett, politiskt korrekt ansats för att man ändå ska göra något även om detta inte nationellt leder till någon större förändring, anser jag. Visst där det finns ”eldsjälar” kommer man ofta vidare på egen kraft oavsett vad man sysslar med på SKR (Sveriges kommunen och regioner). Jag följer skolutvecklingen, men tyvärr har detta nästan helt gått förbi. Kanske beroende på att det är administrativa åtgärder sedda uppifrån.

Nationell strategi?
I oktober 2017 antog regeringen en nationell strategi för digitalisering av skolväsendet. Regeringen vill att det svenska skolväsendet ska vara ledande i att använda digitaliseringens möjligheter på bästa sätt för att uppnå en hög digital kompetens samt för att främja kunskapsutvecklingen och likvärdigheten.

Ett syfte med strategin är att bidra till att utvecklingsarbete kan ske strategiskt, systematiskt och kostnadseffektivt inom hela skolväsendet och hos alla huvudmän. Strategin sträcker sig fram till och med år 2022.

Bilder www.google.com

Digital kompetens för alla i skolväsendet

# 1:1, Barn och elever ska i alla delar av skolväsendet ges förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens;

# 1:2, Förskolechefer, rektorer och huvudmän ska ha förmåga att strategiskt leda digitalt utvecklingsarbete i verksamheterna;

# 1:3, Personal som arbetar med barn och elever ska ha kompetens att välja och använda digitala verktyg i utbildningen.

Likvärdig tillgång och användning
2:1, Barn, elever och personal som arbetar med barn och elever ska ha tillgång till digitala verktyg utifrån sina behov och förutsättningar;

2:2, Det ska finnas ändamålsenlig infrastruktur samt teknisk och pedagogisk support i verksamheten;

2:3, De digitala lärresurser som används i undervisningen ska vara ändamålsenliga och medföra att teknikens möjligheter kan utnyttjas effektivt;

2:4, Digitaliseringen ska användas för att underlätta personalens arbetssituation i fråga om undervisning och administration.

Forskning och uppföljning kring digitaliseringens möjligheter
3:1, Forskning om digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande ska genomföras och stödja utveckling av verksamheter och insatser;

3:2, Uppföljning av digitaliseringsarbetet i skolväsendet ska genomföras och stödja utveckling av verksamheter och insatser.



I den bästa av världar
I den bästa av världar kanske ett sådant här dokument leder till förändring. Men det blir bara lite mera av ”Gör som jag säger” upprättat av personer utan pedagogisk kompetens, kan jag gissa.

Administrativa ”vibbar”
SKR har ju inget undervisningsansvar eller insikter i undervisning kan jag konstatera. Det kan man förstås inse, men vad skulle detta dokument syfta till. Kan man fråga sig. Visst behövs digitala hjälpmedel i tillräcklig mängd, så är förstås allt väl.

Bonden och traktorn
Jag slås av en liknelse med en bonde. Om bonden köper en ny traktor och inte sedan använder den i lantbruket på det sätt det är tänkt, då blir det ineffektivt. Lite av samma sak här. Det som pedagogerna behöver är djupare kunskaper i ”datapedagogik” inte bara ”flotta” datorer som blänker i klassrummen och eller ofta används för ”renskrivning" och anteckning. Hittills ha man gått som ”katten runt het gröt” när det gäller datorer och deras pedagogik hos de flesta skolmyndigheter.  De ändamålsenliga pedagogiska möjligheterna som tidigare fanns, PIM och Multimediabyrån avvecklades gladligen av Skolverket, och inget kraftfullt kom i stället. Åtminstone inget som man ”puffar” för.



Det finns reaktioner på SKR:s skrivning

Nackdelar med digitalisering av skolan 
Trots många fördelar med att digitalisera skolan finns det såklart även en rad nackdelar. Något som ofta tas upp i debatter är att lärare varken har tid eller får betalt för att sätta sig in i och lära sig de digitala läromedlen. Efter flera års utbildning har lärarna lärt sig andra sätt att lära ut på. Lösningen? Eftersom digitaliseringen i världen inte går att blunda för måste vi följa med i utvecklingen. Detta gäller även för lärarutbildningar, det behöver finnas med kurser i digitalisering. En annan nackdel handlar om kostnaderna för digitalisering av skolan. Kanske måste man förse alla elever med varsin dator eller surfplatta, något som många skolor inte skulle ha råd med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.