För min del verkar denna ”fjärrstyrning” mesta vara ett, politiskt korrekt ansats för att man ändå ska göra något även om detta inte nationellt leder till någon större förändring, anser jag. Visst där det finns ”eldsjälar” kommer man ofta vidare på egen kraft oavsett vad man sysslar med på SKR (Sveriges kommunen och regioner). Jag följer skolutvecklingen, men tyvärr har detta nästan helt gått förbi. Kanske beroende på att det är administrativa åtgärder sedda uppifrån.
Nationell strategi?
I oktober 2017 antog regeringen en nationell strategi för digitalisering av
skolväsendet. Regeringen vill att det svenska skolväsendet ska vara ledande i
att använda digitaliseringens möjligheter på bästa sätt för att uppnå en hög
digital kompetens samt för att främja kunskapsutvecklingen och likvärdigheten.
Ett syfte med strategin är att bidra till att utvecklingsarbete kan ske
strategiskt, systematiskt och kostnadseffektivt inom hela skolväsendet och hos
alla huvudmän. Strategin sträcker sig fram till och med år 2022.
Digital kompetens för alla i skolväsendet
# 1:1, Barn och elever
ska i alla delar av skolväsendet ges förutsättningar att utveckla adekvat
digital kompetens;
# 1:2, Förskolechefer, rektorer och
huvudmän ska ha förmåga att strategiskt leda digitalt utvecklingsarbete i
verksamheterna;
# 1:3, Personal som arbetar med barn och
elever ska ha kompetens att välja och använda digitala verktyg i utbildningen.
Likvärdig tillgång och användning
2:1, Barn, elever och
personal som arbetar med barn och elever ska ha tillgång till digitala verktyg
utifrån sina behov och förutsättningar;
2:2, Det ska finnas ändamålsenlig
infrastruktur samt teknisk och pedagogisk support i verksamheten;
2:3, De digitala lärresurser som används
i undervisningen ska vara ändamålsenliga och medföra att teknikens möjligheter
kan utnyttjas effektivt;
2:4, Digitaliseringen ska användas för
att underlätta personalens arbetssituation i fråga om undervisning och
administration.
Forskning och uppföljning kring
digitaliseringens möjligheter
3:1, Forskning om digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande
ska genomföras och stödja utveckling av verksamheter och insatser;
3:2, Uppföljning av
digitaliseringsarbetet i skolväsendet ska genomföras och stödja utveckling av
verksamheter och insatser.
I den bästa av
världar
I den bästa av världar kanske ett sådant här dokument leder till förändring.
Men det blir bara lite mera av ”Gör som jag säger” upprättat av personer utan
pedagogisk kompetens, kan jag gissa.
Administrativa ”vibbar”
SKR har ju inget undervisningsansvar eller insikter i undervisning kan jag
konstatera. Det kan man förstås inse, men vad skulle detta dokument syfta till.
Kan man fråga sig. Visst behövs digitala hjälpmedel i tillräcklig mängd, så är
förstås allt väl.
Bonden och
traktorn
Jag slås av en liknelse med en bonde. Om bonden köper en ny traktor och inte
sedan använder den i lantbruket på det sätt det är tänkt, då blir det
ineffektivt. Lite av samma sak här. Det som pedagogerna behöver är djupare
kunskaper i ”datapedagogik” inte bara ”flotta” datorer som blänker i klassrummen
och eller ofta används för ”renskrivning" och anteckning. Hittills ha man gått
som ”katten runt het gröt” när det gäller datorer och deras pedagogik hos de
flesta skolmyndigheter. De ändamålsenliga
pedagogiska möjligheterna som tidigare fanns, PIM och Multimediabyrån
avvecklades gladligen av Skolverket, och inget kraftfullt kom i stället.
Åtminstone inget som man ”puffar” för.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.