När Läroplan 11 kom, så var det många som nästan baxnade för omfånget av kommentarmaterialet till planen.
”Skolverket riktigt spottar
ut material kring läroplanen, det är helt otroligt”! (Henricsson, Jonsson 2011) Detta uttalades av
många även dess skribenter
Jag upplevde att för varje läroplan så blev
kommentarmaterialet större. Detta följdes över tid med stödmaterial. Nu står vi
i startgroparna med en ny Läroplan 22. Risken är stor menar jag att det blir
ytterligare en ökning.
Jag har tittat lite översiktligt på kommentarmaterialet för
grundskolans delar utan att ”lusläsa” allt . Men jag hittade 53
kommentarskrifter, (grundskolan 25 st, grundsärskolan 22 st och
specialskolan 5 st) till detta kommer filmer och presentationer. Man kan som
lärare undra hur man ska ta sig igenom detta då den nya läroplanen gäller från
höstterminen 2022.
”Kommentarmaterialen ger en bredare och djupare förståelse för de urval och
ställningstaganden som ligger bakom texterna i läro-, kurs- och ämnesplanerna
(Skolverket 2022).
Vid varje läroplan har jag gjort mitt bästa att försöka ta mig igenom så
mycket som möjligt. Jag kan ärligt säga att upplevelsen att alltid ligga efter
finns där varje gång. Det är många lärare som sagt genom åren att det kommer en
ny läroplan (ca 10-15 års intervall) när vi nu implementerat den gamla.
Så här sa (Henricsson,
Jonsson 2011) om Lgr 11
”Utbildningsdepartementet har
under alla år gett ut läroplaner för att tydliggöra skolans syfte, år 2011 gav
de ut en ny läroplan som nu håller på att implementeras i skolan. Med den nya
läroplanen följer en uppsjö av kompletteringsmaterial för att tydliggöra och
underlätta tolkningen av läroplanen. Genom artiklar, forskning och intervjuer
diskuterar vi mottagandet av Lgr 11”
Faller Skolverket på eget grepp, nu med Lgr 22
Skolverket producerar skrifter centralt som sedan ska fjärrstyra ute i landet.
Själva implementeringen ute på skolorna innehåller olika nivåer, en kommunal
del, en skolledardel och en lärardel. För att en ny läroplan ska kunna
förankras, så ställs stora krav på skolledarna som ju är ansvariga för lärandet
på skolenheten. Att kunna se igenom texterna så fordras det en god
grundkompetens hos skolledarna menar jag. Man kan inte begära att lärarna
underifrån ska applicera systemet för den gemensamma undervisningen och
lärandet.
Gammalt anslag
Här menar jag att det märks att Skolverket gör som de brukar gör, lutar sig mot
det skriva ordet i kommentarmaterialet. Jag menar att detta inte är den mest
optimala metoden genom att man på skolverket inte kan veta hur väl
kommentarmaterialet är implementerat, Inte heller har man koll på hur man tolkar
materialet på den enskilda skolan. Att man genom detta ska få en likvärdig
skola är för mig en gåta.
Skolinspektionen
Det redskap man har är Skolinspektionen som bara i efterhand kan bedöma
implementeringen och att undervisningen följer Läroplan 22. Allt blir ett
försenat stöd som kommer i efterhand.
”Vi granskar
regelbundet all skolverksamhet i hela landet för att se att den följer de
lagar, regler och läroplaner som finns för verksamheten. Målet är att bidra
till att alla barn och elever ska få lika rätt till god utbildning i en trygg
miljö, där alla elever når minst godkänt i alla ämnen”. (Skolinspektionen)
Det indirekta ”styrsystemet”
är tandlöst, kommentarmaterial och inspektion, menar jag. Alla som lämnas utanför
inspektionen får inte detta stöd, kanske inte på avsevärd tid.
Fjärrstyrning är
ingen bra modell. De behövs en kraftfull regional nivå menar jag. Det behövs när
kunskap för att kunna se ev problem ” i tid”
Källor
Henricsson J & Jonsson E (2011) Pedagogers
tillämpning av Lgr 11 i läs- och skrivundervisningen
Skolinspektionen
Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.