lördag 21 augusti 2010

Entreprenörskap skapas inte av skolan

Här har jag “saxat” en hel artikel om entreprenörskap

“Vikten av entreprenörskap i samhället kan knappast överdrivas. En befolkning där fler förvandlar sina idéer till genomförda affärsidéer, där fler skapar sin egen försörjning och där fler driver samhällsförändring skapar ett mer dynamiskt samhälle.

Det är dock på tiden att vi vågar erkänna att skolan så som den nu är utformad är allt annat än entrerenöriell. I själva verket är skolan en plats där vi rutar in och formar unga medborgare så att de passar in i mönstren – snarare än att lära dem bryta dem och sticka ut. Fryshusets Entreprenörsprojekt beskriver träffande:

"Skolan har hittills inte lyckas möta behovet av entreprenörskap. Ser man tillbaka så verkar det som om de stora samhällsförändrarna och entreprenörerna skaffat sina nödvändiga färdigheter och karaktärsegenskaper inom och från den idéburna sektorn. Där har man fått prova på att vara ledare, genomfört projekt, fått växa och ta ansvar och utveckla sin initiativförmåga."

Om vi på allvar vill stimulera innovationsförmåga och entreprenörskap bör vi i långt högre grad låta människor bli duktiga på det de själva önskar. Oavsett om det rör sig om rockmusik, ishockey, skoförsäljning, bilmotorer eller föreningsarbete så vinner långsiktigt engagemang. Entreprenörskap är en mekanism och ett förhållningssätt som en individ kan lära sig. Frågan är dock om det går att lära ut entreprenörskap på det sätt vi lär oss om världens länder eller om det något individen själv som måste upptäcka. Om det sedan går att lära ut så blir frågan om det är det svenska skolsystemet som är rätt för uppgiften.

Det räcker helt enkelt inte med att försöka ställa om skolan. Ska ambitionen lyckas måste skolsystemet utbilda och tillåta men därtill behövs civila samhällets engagemang och inspiration samt att näringslivet tillgängliggör riskkapital i större omfattning. Då kan det bli riktigt spännande.”  Gabriel Ehrling, Sveriges Ungdomsorganisationer,

Det är viktigt att modeord som bland annat entreprenörskap inte får lägga  ut dimridåer i syfte att “verka” framåtskridande. Alla modeord, som man använder utan innehåll, blir oftast ett hinder för en utveckling, då de nästan aldrig är definierade. Att arbeta som entreprenör i skolan kräver tydliga kriterier på vad som är vad.

Om innebörden är oklar stannar det mesta upp och även andra bra saker stannar också upp i samma veva. Trender och modeflugor som är löst förankrade i skolans värld blir snart ett offer för “den pedagogiska tystnaden”. Det är svårt att i en konservativ skola få genomslag för utveckling, så artikeln är väl värd att reflektera över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.