söndag 15 augusti 2010

Förändrat arbetssätt måste till i skolan enligt forskare.

Jag har i en serie inlägg speglat olika forskares syn på skolan. Syftet har varit att reflektera över vilken skola vi har och vilken skola vi bör ha för att lyckas

HÅHans-Åke Scherp, forskare vid Karlstads universitet

Enligt Hans-Åke Scherp,(2007) kan man se följande utveckling i den svenska skolan: Det tidigare dominerande förmedlingspedagogiska arbetssättet bygger på behavioristisk inlärningsteori där läraren förväntas förmedla och eleven konsumera, memorera och återge. Repetition är A och O.”

“Men i dagens samhälle är det viktigt att vara aktiv och självständig.Samt att ha god samarbets- och problemlösningsförmåga och att kunna ta ansvar”.

Utvecklingen måste därför gå mot mer elevaktiva arbetssätt, vilket också tydliggörs i läroplanen. Elevaktiva arbetssätt bygger på konstruktivistisk teoribildning om lärande. Centralt här är att eleverna utmanas i sin föreställningsvärld, där inta allt är givet från start, menar Scherp vidare.

Så vi ska nog ändra skolans inriktning och anpassa den till det moderna samhället om Sverige ska kunna “behålla” eller återta en framträdande plats i bland annat teknikutvecklingen. Vi måste göra oss av med den “papegojskola” vi har, där memorering och upprepning av gamla fakta har en framträdande plats.

Visst är “jeapardykunskap” roligt ibland, men den för inte tänkandet framåt. Vi måste ha självständigt tänkande människor, tränade i samarbete och kreativitet om vi ska se en ljus framtid i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.