söndag 26 februari 2012

Att lära i en digital värld

Våra elever använder digitala hjälpmedel som mobiltelefoner, surfplattor och datorer i sina vardagsliv oftast utanför skolans väggar. Dessa hjälpmedel är etablerade i allt yrkesliv, på ett eller annat sätt.

Internet kan tillföra skolan stora möjligheter att arbeta effektivare, få senaste uppgifter, nytt material, ger kommunikationsmöjligheter mm för eleverna och lärarna som man inte haft tidigare. Detta innebär att man i skolan måste anpassa sig till de nya möjligheterna som exempel, att bland annat ställa elevernas arbetsuppgifter ur en liten annan ”vinkel” än man gjort tidigare.

Vad skiljer då "vanlig" pedagogik från datapedagogik?
Om man tittar på de pedagogiska inriktningarna - ingenting, men i praktikern en hel del. På Internet finns allehanda färdigt material som man helt enkelt kan kopiera.och göra till sitt eget om man inte känner till teknikerna för att använda andras material, som att exempelvis citera, hänvisa till eller förstärka ett eget resonemang.

Hjärna

Allt skolarbete på Internet ska gå genom hjärnan!
Det är viktigt att allt skolarbete ”går genom hjärnan”. Detta blir än viktigare när man använder Internet. Att bara flytta material från Internet till papper/datafil ger ingen inlärningseffekt Man blir då endast ”transportör” av materialet utan att ta någon del i något mer än ”transporten”. Här har lärarna en stor möjlighet att med ”vanliga” pedagogiska metoder få eleverna att tänka själva.

"En dator blir inte smartare än den som sitter framför"
I allt arbete med datorer måste man ta hänsyn till elevernas ålder och mognad. Man kan förledas att tro att datorn tillför en ökad kunskapsnivå automatiskt, eftersom datorn är ett så mångsidigt arbetsverktyg.

Lärares osäkerhet kan ta sig olika uttryck. En hårresande historia är denna.  “Jag låter aldrig eleverna skriva ut något från internet. Alla inlämningsarbeten ska vara handskrivna så de inte kan fuska” Historien är sann, men har nu några år på nacken. Men visst är den lite ur takt med tiden.

Enter

Några goda råd för att kunna arbeta på ett bra sätt med hjälp av Internet:
1. Godtag inga direktutskrifter från Internet
2. Godtag inget obearbetat material från Internet
3. Godtag inget material som inte har källhänvisningar
4. Ställ alltid minst en utvecklande fråga till alla arbeten
.
Ex Jämför.. Hur tror du…,? Varför blev det så..? Om du fick bestämma…

Tänk på att det är du som är pedagogen
Läraren och lärarens kunskapsnivå kan sätta ribban om hon/han är osäker i datorhantering. Om eleverna ska utvecklas måste man kanske arbeta utanför lärarens egna ramar och låta eleverna pröva och utvecklas. Pedagogen är den som ställer uppgifterna och med detta behöver man inte vara "bäst". Viktigt att låta eleverna själva utveckla sätt att lösa uppgifterna på- Din roll är att sätta in allt i ett lärande, pedagogiskt sammanhang, där datorn blir ett arbetsredskap för detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.