torsdag 5 april 2012

Lärarlegitimationerna närmar sig med god fart ett fiasko

Nu kunde vi alla höra och se i TV 4 april , i programmet Uppdrag granskning, hur man på ett klantigt sätt behandlat hanteringen av lärarlegitimationerna.

Detta är ett skolexempel på hur man neutraliserar en reform till ingenting, jo den kanske blev en arbetsmarknadsåtgärd för arbetslösa. Men att ge förtroende för lärarna blev den inte, anser jag. Att Skolverket på det här sättet lejer ut en viktig myndighetsutövning på ett privat företag i en “rivningskåk” blir nästan lite för mycket. Allt framstår mera som ett “klipp” för företaget och inte en samhällsinsats, kan man misstänka.

Att  Skolverket inte själva sköter arbetet med att legitimera lärarna, blir i allmänhetens ögon som om denna reform inte är viktig för skolan. Att sedan det privata företaget på ett underligt sätt med tävlingar och score-listor missköter sig i mina ögon, gör det inte bättre. Att förlöjliga ansökningar, som man beskriver i programmet, blir mera som studentskämt med en “låg ribba”, än myndighetsutövning.

slingrig väg

Man kan verkligen undra vad det fördjupade syftet var med lärarlegitimationerna egentligen. Var det ett synligt tecken för att lugna lärarna och få statusfrågan på agendan och skymma sikten för kraftigt höjda löner, man kan verkligen undra? Det ena har ingen absolut kontakt med det andra, även om man vill tro det. Som reform skjuter den egentligen bredvid målet, eftersom man fortlöpande måste anställa obehöriga personer i svåra skolor.

Så egentligen, är det en reform, som  i praktiken inte betyder något och inte tillför något i skolan annat än att förstärka “skråtanken”. Jo kanske några lärare känner sig mer betydelsefulle när de har ett papper som de kan rama in och sätta upp på väggen.

slingrig väg1

Jag misstänker att i allmänheters ögon framstår lärarna som lättlurade amatörer, som köper denna typ av argument. Det verkar konstigt att en lärarexamen, eller akademiska studier, måste synliggöras en gång till med en legitimation, när man redan har bevis på sin utbildning.

Det är ju inte lärarnas fel att arbetsgivarnas representanter, kanske för att tjäna pengar, anställer obehöriga personer för att fylla tjänster till varje pris. Det är ju här systemfelet finns, det är här man borde har varit mycket mera noggrann vid anställning av lärare, menar jag. En urholkad lärarlegitimation – nej tack!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.