Att påtala dåliga förhållanden för lärare då det gäller lön och arbetsinnehåll är mycket vanskligt. Samtidigt som många föräldrar upplever att deras barn har bra lärare, så ser många inte kopplingen till låga löner och arbetsinnehåll.
Gunnar Wetterberg
Foto Peter Rosén
Lönerna
“När sjuksköterskorna drev sina lönekrav i somras kunde tv-kanalerna enkelt visa bilder på överbelagda och underbemannade kliniker”. Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk chef på Saco
“Men när man betalar lärare för dåligt är följden att effekterna tar så väldigt lång tid att verka igenom, men de ligger där väldigt länge”. Gunnar Wetterberg 2012.
Det som ligger lärarna i fatet är alltså att följderna av bristerna i skolsystemet, med obehöriga, läraromsättningen, låg rekrytering, låga löner, minskande medel mm inte syns direkt. Det är också svårt att påvisa, då allt på ytan blir vid det vanliga. Att löneförhandla för något som inte syns i TV är en vansklig historia, då allt “bara” blir ord och åsikter.
Följderna
“Det stora problemet är att det tar sådan tid innan det märks. Vi har levt i det svenska skolsystemet med lärare som i stor utsträckning blev lärare under 70-talet eller ännu tidigare – när lärarlönerna fortfarande var ganska bra och konkurrenskraftiga. Hela priset för de dåliga lärarlönerna de senaste tio åren kommer vi få betala i 30-40 år framåt”. Gunnar Wetterberg 2012.
De verkliga bristerna i skolan visar sig för den enskilde eleven på allvar efter 9 år i grundskolan och för en gymnasieelev efter 12 år. De problem vi ser i skolan idag är skapade redan för årtionden sedan, med sämre resurser för elever i behov av särskilt stöd , trögt att inför datorer som hjälpmedel mm som exempel
Andra faktorer
Andra faktorer som läggs “ovanpå” detta är skolans oförmåga att “modernisera” sig och följa tiden. En ålderdomlig organisation och inställning till lärande blir inte synlig för samhället innan det är “för sent”. Gunnar Wetterberg som påtalar priset vi kommer att få betala som samhälle, och enligt honom kommer det att verka under 30-40 år framåt i tiden.
Många saker kommer troligen att ta tid, som kraftigt höjda löner, en omfattande fortbildning för att förändra skolan, genomdriva effektivare resurser för elever som behöver dem. Under denna tid drabbas eleverna fortlöpande genom den tröghet som finns i systemet.
Lärarna
“Men samtidigt ser många av oss föräldrar att våra barn har väldigt bra lärare. Men det är egentligen inte där man ska titta, utan snarare vad deras barnbarn riskerar att råka ut för”. Gunnar Wetterberg 2012.
Problemet för lärarna och följderna av det som nu sker är som sagt svårt att påvisa. Detta dilemma blir allt svårare att överbrygga, då vi människor har både kort minne och svårt att ha visioner i vardagen och för framtiden. Till detta kommer att lärarna har förlorat sin position som samhällets “redskap” att bilda och utbilda kommande generationer. I samhället ser man nu ofta lärarens uppdrag som vilket som helst.
Lärarna har alltid varit de sk. “samhällsbärarna”, som överbryggat samhällets normvärld och skapat möjligheter för den nya generationen för sitt framtida yrkesliv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.